Du er her

Færre smerter etter kondistrening

Studie: Trening ga renholdere færre muskel- og skjelett­smerter i over­kroppen, men økt risiko for å over­belaste hofter og knær.
Av Trond Erik Hillestad
Publisert 13.10.2017 05:55

Dette frem­kommer i en ny under­søkelse fra danske Det Nationale Forsknings­center for Arbejdsmiljø, NFA.

Renholderne gjennomførte to ganger en halvtimes kondisjons­trening i arbeidstiden sammen med sine kolleger. Mer skulle det ikke til for å forbedre deres fysikk betydelig.

– Undersøkelsen viser hvor lite som skal til for å få til en markant forskjell. Etter bare 12 måneder opplevde renholderne som deltok i kondis­treningen i arbeidstiden, å få redusert muskel- og skjelett­smerter i nakke, skuldre, armer og håndledd med over 30 prosent, sier forsker Mette Korshøj ved NFA.

Enkelte opplevde likevel å få mer smerter i knær og hofter:

– Renholderne er på beina nesten hele arbeids­dagen. Derfor kan for eksempel løping kanskje over­belaste deres knær og hofter. Det viser at det er viktig å ta hensyn til arbeids­belastningen av kroppen, når man setter sammen et trenings­program for medarbeiderne. Man blir nødt til å se på hvilke deler av kroppen som brukes mye i arbeidet og deretter hva slags trening som vil sikre at enkelte kropps­deler ikke over­belastes, sier Mette Korshøj.

Kilde: Rengøringsassistenter fik færre smerter efter konditionstræning i arbejdstiden, http://www.arbejdsmiljoforskning.dk/da/nyheder/arkiv/2017/rengoeringsassistenter-fik-faerre-smerter-efter-konditionstraening-i-arbejdstiden


Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på