Du er her

FM-trender i 2018

Kunstig intelligens, stemme­styring, kortsiktige kontrakter og korttids­leie av kontor­plass vil påvirke eiendoms­driftere kraftig de neste årene, tror IFMA Sverige.
Av Trond Erik Hillestad
Publisert 21.03.2018 09:43

Det mener Anette Gustafsson, tal­skvinne for organisasjonen IFMA Sverige, bransje­nettverket som bygger nettverk, støtter og utvikler Facility Management i Sverige.

Til daglig jobber hun som forandrings­leder og arbeids­plasstrateg i rådgivnings­selskapet Netsky Business Change, der hun også jobber med fremtids­vyer.

Hun har samlet inn noen av de trendene som hun mener vil påvirke FM de nærmeste årene. Vi lever i en spennende tid der bransjen helt klart er under sterkt utvikling og profesjonalisering.

  1. Nye smarte «kolleger»
    Roboter og kunstig intelligens (AI) er temaer som omtales mye i media. Dette er noe som trolig kommer til å påvirke de fleste arbeids­plasser på en eller annen måte i de nærmeste årene, og dermed også FM. Gustafsson var på en studie­reise til Silicon Valley i slutten av 2017 og det var tydelig at kunstig intelligens er noe selskapene der satser sterkt på. De ansetter nye med­arbeidere, investerer og utveksler informasjon. Uttrykk som «Voice first» brukes flittig. Om få år kommer vi trolig ikke til å bruke tastaturer når vi skal søke på nettet, men vil i stedet få nye «kolleger» med navn som Watson, Pepper, Alexa, Siri med flere.
  2. Helse og bærekraft
    Bærekraftige arbeids­plasser gir bære­kraftige medarbeidere. En måte å arbeide strategisk med helse­arbeidet er å sertifisere det. Gustafsson nevner Well Building Institute som et slikt sted.
  3. Smarte kontor og smarte IT-systemer
    som samkjører data fra ulike kilder, vil skape kunnskap, kontroll og fleksibilitet for både brukere og FM-ansvarlige. Det finnes et stor potensial for å bruke innsamlede data til å forandre oppførsel, forbedre bruker­opplevelser og redusere kostnader. I løpet av fjoråret dukket det opp et nytt begrep, PropTech, fra eiendoms­forvalteren proptechstockholm.se
  4. Smarte arbeidsmetoder
    tilpasset den aktuelle virksomhet er på fremmarsj. Hvis bedriften også forbedrer det akustiske miljøet på kontorer, vil dette påvirke produktiviteten i vesentlig grad, da støy på kontoret visstnok skal være det som mest hemmer produktiviteten, ifølge Leesman Index
  5. Service Design
    er en nyskapende prosess der man involverer brukerne av service­tjenester og forbedrer hvordan de opplever servicen. Det kan omfatte eksisterende tjenester som feil­meldinger og avviks­rapportering, resepsjon, renhold, møterom, kaffe og kantine, men også nye tjenester som virksomheten ikke har i dag.
  6. Korte kontrakter
    Eiendoms­driftere har tradisjon for å etter­strebe lang­siktige kontrakter. Dette er under sterk endring. Nå går utviklingen mot kortere kontrakter og vi kan leie kontorer pr. time. Et eksempel er Coworking No18 Grand Central i Stockholm, som fakturerer 65 kroner timen for en kontorplass.

Kilde: Trender inom FM 2018, http://ifma.se/2018/02/14/trender-inom-fm-2018/


Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på