Du er her

Godkjenningsordning innføres i renholdsbransjen

– Godkjenningsordningen, som også innebærer et ID-kort, er et viktig tiltak for å rydde opp i renholdsbransjen. Ordningen vil bidra til en mer seriøs bransje, og dermed bedre arbeidsvilkår for de ansatte og mer rettferdig konkurranse, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm, i en pressemelding.
Av helene@askmedia.no
Publisert 08.05.2012 12:48

BB Servicesystem AS, innførte offentlig godkjent ID-kort i 2008. Her med husøkonom Hanne Loen. (Foto: Pål Sønsteli).

Godkjenningsordningen innebærer at alle virksomheter som tilbyr renholdstjenester må være godkjent av Arbeidstilsynet for å drive lovlig. Samtidig blir det forbudt å kjøpe renholdstjenester fra virksomheter som ikke er godkjent, skriver Arbeidsdepartementet i en pressemelding.


Offentlig register og ID-kort

Forskriften om offentlig godkjenningsordning i renholdsbransjen ble fastsatt av Arbeidsdepartementet 8. mai 2012. Godkjente virksomheter skal registreres i et offentlig tilgjengelig register og arbeidstakerne skal få utstedt ID-kort. Ordningen trer i kraft 1. september 2012.


Må oppfylle flere krav

For å bli godkjent må virksomhetene dokumentere at de oppfyller viktige helse-, miljø- og sikkerhetskrav, krav om oppholdstillatelse, registrerings- og rapporteringsplikter til offentlige registre og kravene til lønns- og arbeidsvilkår i forskriften om allmenngjøring av tariffavtale for renholdsvirksomheter. Ordningen skal administreres av Arbeidstilsynet.

Godkjenningsordningen med ID-kort etableres som en del av det nye treparts bransjeprogrammet for renholdsbransjen.

Les forskriften her:

(Pressemelding Arbeidsdepartementet).

"