Kontormøte

Ny rolle for mellomlederne

Det er snart slutt på at mellomledere automatisk utnevnes blant de dyktigste spesialistene. I framtiden vil rollen handle mye mer om kommunikasjon, motivasjon og verdibasert ledelse - og mindre om økonomi- og prosjektstyring.

Publisert

Fremtidens mellomledere er først og fremst gode til å lede og motivere mennesker. De kan kommunisere både i forhold til medarbeidere og toppledelse, melder nettstedet ledernett.no

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Dette kommer fram i en ny rapport fra Dansk Erhvervsforskningsakademi (DEA), med utgangspunkt i tenketanken "Leadership i øjenhøjde", skriver Erhvervsbladet.

" Forledet inn i ledelseDermed bør det bli slutt på at spesialister utneves til mellomledere, med utgangspunkt i de kvalitetene de har som spesialister.

- Mange er ledet inn i en mellomlederstilling uten egentlig å være rustet til det, sier Lars Fremerey, prosjektleder hos DEA, til Erhverversbladet.

- Typisk har det dreid seg om mennesker som har vært dyktige rent faglig. Og når de har utdannet seg innenfor ledelse, har de særlig lagt vekt på økonomistyring, prosjektledelse og arndre management-verktøy, fortsetter han.

Kunnskapssamfunnets utfordringerMen et slikt ensidig fokus på styring bærer ikke inn fremtiden, mener Fremerey.

- Kunnskapssamfunnet fører til nye utfordringer for mellomledere. De skal ikke lenger bare fokusere på faglighet og management, men i minst like stor grad på menneskeledelse og verdibasert ledelse.

Lite litteraturDEA-rapporten fastslår videre at det finnes svært lite litteratur om denne forståelsen av mellomledelse. Er man fersk i mellomlederrollen, er man i stor grad henvist til å lese bølker som handler om toppledelse og toppledere som har hatt suksess.

Lede de selvledendeEn suksessfull mellomleder er en person som er god til personalledelse og som har store kommunikative evner, konkluderer rapporten fra DEA.

Mellomlederen skal kunne lede selvledende og kompetente medarbeidere som stiller stadig større krav til arbeidshverdag og -innhold.

Strategisk limSamtidig endrer kravene fra toppledelsen seg. Fortsatt er det fokus på styring av økonomi og budsjetter, men samtidig får mellomlederen en stadig viktigere rolle når overordnede strategier skal settes ut i livet. Det forutsettes at mellomlederne får medarbeiderne til å forstå og støtte opp om strategien.

Powered by Labrador CMS