nøkler

Skeptiske til outsourcing

Norske bedrifter er mer skeptiske til å sette bort støtte og servicefunksjoner enn sine naboland. I Sverige og Danmark velger bedriftene oftere å la noen andre ta seg av støttefunksjonene.

Publisert

Det viser en undersøkelse som Facility Management bedriften Coor Service Management har bestilt.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Denne undersøkelsen viser at så mange som 9 av 10 danske bedrifter setter bort tjenestefunksjonene til et eksternt selskap, ifølge Finansavisen.

8 av 10 i Sverige I Sverige derimot er det 8 av 10 bedrifter som setter ut deler av støttefunksjonene. Her til lands er det under halvparten som velger en slik løsning.

Det som derimot er likt er at alle tre landene er at det er i høy grad enkelttjenestene som settes ut.

Undersøkelsen som er utført av analyseselskapet Demoskop har sett på over 100 norske bedrifter i både offentlig og privat sektor.

Nordmenn skeptiske Ledelsen i Coor Management mener at nordmenn er mer skeptiske til outsourcing enn sine nordiske naboer.

- I Sverige har man blitt tvunget til å fokusere på kostnadene i større grad, fordi de tunge internasjonale svenske bedriftene har vært mer og tidligere konkurranseutsatt, sier Freddy Eriksen, adm. direktør i Coor til Finansavisen.

Renhold utsettes mestDet er de private selskapene i Norge som har kommet lengst på området med å bruke eksterne leverandører.Først og fremst er det renhold og IT- service som settes ut mest. Slik tror også bedriftene at det vil være i neste fem årene.

Powered by Labrador CMS