Du er her

Står ved et veiskille

LEDER: «Hvilken retning tar renholdsfaget når stadig færre er opptatt av å ta vare på renhold som fag?»
Av Redaksjonen
Publisert 08.09.2017 06:01

Denne lederartikkelen er hentet fra Renholdsnytt 4/2017

4service-konsernet har rundet av et aktivt halvår. I desember 2016 kjøpte de renholdsbedriften Ren Pluss i Oslo og kantineselskapet De 3 Stuer i Trondheim. Rett før sommerferien ble også Trondheims-firmaet Mint Renhold kjøpt opp – noe som bidrar til at konsernet, som ble etablert på slutten av 2010, vil passere milliarden i omsetning sju år senere.

Hvis vi kan driste oss til å kalle det en trend, så er trenden at større regionale renholdsbedrifter blir kjøpt opp av selskaper som tilbyr landsdekkende flerservicetjenester. Noe av årsaken kan være at man i mange sammenhenger er avhengig av å ha nasjonal dekning hvis en skal være med å konkurrere om større anbud. Nasjonale selskaper, som for eksempel bank og dagligvare, har for lengst sentralisert sine innkjøpsordninger, som for eksempel renholdstjenester. Men det at de også etterspør flerservicetjenester i sine anbud, er en viktig årsak til utviklingen. Det holder ikke lenger bare å tilby renhold, du må også tilby andre tjenester. Det betyr at du er sjanseløs på å konkurrere om disse anbudene om du ikke kan tilby flere tjenester og samtidig være landsdekkende. I beste fall må du ta til takke med å være underleverandør om du ikke oppfyller disse kriteriene.

Vi er veldig spente på hva dette vil ha å si for renholdsbransjen på sikt. Konsernsjef Thor Rønhovde i 4service spår at de mellomstore renholdsbedriftene vil bli borte, men at det alltid vil være rom for de mindre, små nisjeselskapene. Dette er en spådom vi tror vil slå til, og som vi i og for seg allerede ser tendensen til.

Hva dette får å si for renhold som fag, er vi veldig spente på. Vi vet at det er selskaper som har lagt ned sin fagavdeling, og fra før har Teknologisk Institutt skrotet renhold. Dette er signaler vi ikke liker, og som flere bør ta på alvor. For hvilken retning tar renholdsfaget når stadig færre er opptatt av å ta vare på renhold som fag?

Du kan for øvrig høre mer om dette temaet i vår podcast med Petter Furulund eller lese om det ved å kjøpe artikkelen "4service er på offensiven" (Renholdsnytt nr. 4/2017) gjennom tjenesten Buy & Read.


Lederartikkelen er hentet fra Renholdsnytt 4/2017

Les mer om bladet her