Renholdsnytt 4/2016

NYTT NUMMER: Datec opplever så stor suksess med CleanPilot at de har valgt å satse internasjonalt. Nylig tegnet de en stor avtale med Sodexo i Sverige. Se hva du kan lese om i Renholdsnytt 4/2016 her.

Publisert

Renholdsnytt 4/2016 er nå på vei ut til abonnentene, og i denne utgaven kan du lese om blant annet dette:

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Leder: Fire år med godkjenning
«Situasjonen er blitt bedre, men vi mener at forskriften dessverre ikke har fungert helt som ønsket.»
Les lederartikkelen her

Datec satser internasjonalt
Datec opplever så stor suksess med CleanPilot at de har valgt å satse internasjonalt. Nylig tegnet de en stor avtale med Sodexo i Sverige.

Liten kunnskap om godkjenningsordningen
Mint Renhold har gjennomført en Kundetilfredshetundersøkelse (KTI) som viser at innkjøpere vet lite om den offentlige godkjenningsordningen.

– Velger leverandører med sosial samvittighet
Når Coop Norge Handel punger ut 100 millioner kroner i året til renholdstjenester, stilles det ikke bare krav om at renholdet skal ivareta selskapets matvaretrygghet. Også servicemedarbeiderne som vasker skal være garantert verdige arbeidsvilkår.

Nominert til innovasjonspris
Insider Facility Services AS er blitt nominert til årets European Cleaning and Hygiene Awards 2016 for et egetutviklet kontrollsystem for daglig renhold.

En æra er over
Da Petter Furulund gikk av som administrerende direktør 1. september, var en æra i NHO Service over – selv om han fortsetter som rådgiver. – På mange måter er det en lettelse, sier han.

Leverandør på hjul
Å være renholdsleverandør i Finnmark er ikke helt det samme som annetsteds.

Stor suksess med fagbrevkurs
Eiendom Renhold i Bærum kommune har hatt stor suksess med å motivere renholderne til å øke kompetansen.

Fleksibilitet i stramt marked
– Dyktige teamledere og lavt sykefravær holder konkurranseevnen vår oppe. Leif Bjarne Sørgård i Renholdsservice AS er snar med å fremheve sine kolleger, når vi spør ham om hvordan det er å drive rengjøringsbyrå i Hammerfest.

Fornøyd med ny maskin
Smittevernlege Egil Lingaas er glad for at Rikshospitalet fornyer sine sengevaskmaskiner. – Maskinell vask gir best resultat, mener han.

Spiser seg inn på kommunalt marked
Vestre Toten kommune har det siste året høstet gode erfaringer med en dataløsning fra Sota Data, som hittil har vært mest utbredt i det private næringsliv.

Stadig flere med høyere utdanning
Arbeidsinnvandrere har høyere utdanning, og flyktninger lavere utdanning enn befolkningen generelt. For første gang skiller utdanningsstatistikken mellom innvandrere som har kommet til Norge på grunn av arbeid, familie, utdanning og flukt.

Portrettet: Renholderen er kongen
Kim Haagensen ønsker å snu bransjen og sette renholderen øverst på tronen.

Trygg i språk – økt begeistring
Hammerfest Sykehus er godt i gang med utvidet norskopplæring. Her er kunnskap om renholdsfaget, IKT og norsk arbeidsliv like viktige som selve språket.

– De tar seg til rette
NHO Service synes det er trist at et selskap henvender seg til renholdsvirksomheter og tilbyr diplom og klistermerker som viser at virksomheten er offentlig godkjent.

Leserbrev:
Er nettbrett for dyrt for renholdere?
«I nettartikkelen: «Spiser seg inn på kommunalt marked» på renholdsnytt.no fremstilles nettbrett som dyrt og unødvendig for renholderne.»
Leserbrev fra Jørgen Sannesmoen Daglig leder i Datec AS

Kommentar:
Hvorfor er renhold nødvendig?
«Overalt der mennesker lever og arbeider, blir det utført en eller annen form for renhold. På tross av renholdets viktige plass i samfunnet har imidlertid ikke renholdsyrket tradisjonelt blitt gitt noen betydelig status.»
Artikkelforfatter Trond Husby er daglig leder i kurs og rådgivningsselskapet cleaning.no.

Juss og arbeidsmiljø:
Rettsmekling: Er det forsøket verdt?
«Dere har blitt saksøkt av en arbeidstaker som mener oppsigelsen av ham er ugyldig, og han krever erstatning. Dere er uenige, og advokaten deres har inngitt tilsvar til tingretten. Dato for hovedforhandling er fastsatt. Da er det vel bare å lene seg tilbake og vente på hovedforhandlingen og krysse fingrene for utfallet? Slett ikke.»
Artikkelforfatter Erling Espolin Johnson er advokat i NHO Service

I tillegg finnr du våre faste sider med:

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på

Powered by Labrador CMS