Fra venstre: LO-leder Gerd Kristiansen, fra Bypost Hans Peter Mikaelsen, NHO-sjef Kristin Skogen Lund, fra Toma Arnt Morten Skei og Roger Urhaug, fra Bypost Linn Fagerberg, fra Radisson Alna Linn Dyrkorn, og Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie. Foto: Baard Fiksdal, NHO Service
Toma vant Ringer i Vannet-pris
Toma Gruppen har som én av tre virksomheter vunnet Ringer i Vannet-prisen 2016 for sitt målrettede arbeid for å få personer med redusert arbeidsevne ut i yrkeslivet.
Prisene ble delt ut under NHOs HR-dag 13. september og de tre som ble kåret som vinner i 2016 ble Radisson Blue Hotel Alna, Toma Gruppen og Bypost i Horten.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
- Ringer i Vannet er et av de NHO-prosjektene jeg er mest glad i. Man ser så tydelig hvilken nytte det gir menneskene og bedriftens som er involvert. Og man ser like tydelig hvilken nytte det gir samfunnet, sa NHO-sjef Kristin Skogen Lund, da hun delte ut Ringer i Vannet-prisen 2016.
Som begrunnelse for tildelingen til renholds- og tjenesteleverandøren Toma Gruppen, er blant annet at Toma har jobbet systematisk med Ringer i Vannet i tre år, i samtlige avdelinger på landsbasis, legger stor vekt på kompetanseheving for dem som er i praksis før fast jobb, og at selskapet har ansatt 34 personer i kantine, renhold og administrasjon i et ellers vekslende arbeidsmarked de to siste årene.
Som begrunnelse for tildelingen til Radisson Blu Hotel, Oslo Alna, er blant annet at hotellet er flinke til å følge opp kandidater og har ansatt mer enn ti personer siden de startet et samarbeid med arbeids- og inkluderingsbedriften KAREA-Varbas i 2014.
Som begrunnelse for gründerbedriften Bypost i Horten, er blant annet at 8 av 11 ansatte er blitt rekruttert gjennom Ringer i Vannet, at bedriften har utmerket seg ved å være åpen for å la folk med til dels store helsemessige vansker få prøve seg i bedriften.