Denne uken delte Sektor EiendomsUtvikling for første gang ut prisen "Årets driftsleder". Arild Sætereie på Elverum-senteret Kremmertorget gikk av med seieren, i konkurranse med mange sterke kandidater fra et tjuetalls kjøpesentre over hele landet.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
- Jeg trives veldig godt. Dette er en fantastisk jobb, nærmest en livsstil. Det er veldig mange hyggelige folk som jobber på Kremmertorget, og miljøet er positivt. Samtidig kan det jo ofte bli sene kvelder og mye arbeid for å sikre at alt fungerer som det skal, sier Sætereie.
Han har jobbet på Kremmertorget siden 1994, opprinnelig som vaktmester, før han for tre år siden ble driftsleder. 52-åringen (snart 53) er født og oppvokst på Elverum, og bor i dag bare to minutter unna kjøpesenteret.
Populær potet
Påtroppende senterleder Kenneth Olsen er svært fornøyd med at kollegaen har fått prisen som årets driftsleder. - Arild er en viktig del av hjertet på Kremmertorget. Han er poteten som gjør alt, og han er veldig godt likt av de som jobber her, fastslår Olsen.
Sektor-juryen har vurdert driftslederne opp mot flere kriterier, som renhold, energibesparing og dokumentasjon av egenkontroll.
- Vi ønsker å gi driftslederne våre litt velfortjent oppmerksomhet, og synliggjøre det enorme arbeidet driftslederne legger ned på kjøpesentrene hver eneste dag, forteller teknisk sjef Bill Engeness i Sektor EiendomsUtvikling, en av landets ledende kjøpesenteraktører.
Kulissearbeidere
Ifølge Engeness må en driftsleder holde i mange tråder i løpet av en arbeidsdag. Det er takket være driftsavdelingen at kjøpesenterets rulletrapper og heiser fungerer, at det er passe lyst og varmt, og at det er rent og ryddig på senteret. - Alt skal være tilrettelagt for at kundene skal få en hyggelig handleopplevelse, fastslår han.
En driftsleder må være tilgjengelig overfor leietakerne - altså butikkene på senteret - og skal alltid være hyggelig og imøtekommende. Dessuten er det mange kontroll-, service- og vedlikeholdsoppgaver som må utføres i løpet av en dag, blant annet internkontroll, energioppfølging og brannvern. I tillegg må driftslederen følge opp kjøpesenterets leverandører.
Driftsleder Arild Sætereie synes det er morsomt at prisen gikk til et mellomstort senter som Kremmertorget. - De største sentrene har gjerne egne driftsavdelinger med flere ansatte, mens på Kremmertorget er det bare senterlederen og jeg som jobber med dette, pluss to innleide vektere som hjelper til når døgnet ikke har mange nok timer, sier han.