Konflikt cb548886

Gode råd for forebygging av konflikter

Konflikter på arbeidsplassen varer lenge, og det anslås at en gjennomsnittlig lengde på arbeidsplasskonflikter er tre år. Hva kan man gjøre for å forebygge slike konflikter på arbeidsplassen?

Publisert

Det finnes en rekke tiltak man kan gjøre for å forebygge konflikter, og ofte er det enkle grep som skal til.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Arbeidsmiljøet har stor betydning

Det viktigste er å jobbe systematisk med å skape et godt arbeidsmiljø hvor man har jevnlige møtefora hvor arbeidsmiljøet diskuteres. Konflikter har mindre grobunn i kulturer der man aksepterer at mennesker er ulike, har ulike synspunkter, evner og arbeidskapasitet. Videre er det viktig å skape en kultur som aksepterer uenighet og diskusjon om sak, og hvor personangrep eller latterliggjøring av andres argumenter ikke aksepteres.

Ledelsens rolle

For å takle uakseptabel adferd, bør ledere ha kompetanse i konflikthåndtering. Det er viktig å utarbeide prosedyrer for hvordan trakassering skal forebygges, og hvordan konflikter skal håndteres om de oppstår. I tillegg er det viktig å opparbeide gode samarbeidsrelasjoner mellom ledelsen og ansattes representanter. Det bidrar til åpenhet, trygghet og erfaring i å håndtere konflikter på en konstruktiv måte.

Kilde: STAMI

Powered by Labrador CMS