Svanemerket statistikk
Svanemerket statistikk

Kun ett miljømerke i Norge

Når nordmenn blir spurt hvilke miljø­merker de kjenner, svarer 7 av 10 spontant «Svanemerket» først. Andre merker blir nevnt først av kun 3 %.

Publisert

9 av 10 kjenner Svanemerke-logoen. Ingen andre merke­ordninger er like godt kjent som det offisielle, nordiske miljø­merket. 7 av 10 kjenner Ø-merket.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Svanemerket er det mest kjente miljø­merket i Norge. (Statistikk etter YouGov / Svanemerket)

Det viser YouGovs siste undersøkelse for Miljømerking, som fremkommer i en presse­melding fra Svanemerket.

Les også: Bryr seg lite om Svanemerket. Nesten annen­hver nord­mann mener miljø­merket Svanen har liten eller ingen betydning, viser under­søkelse. De store rengjørings­selskapene har en ganske annen oppfatning.

«Alle» kjenner Svanemerket

– Det er bare ett miljømerke i Norge, og det er Svanemerket. Vi har en unik posisjon i folks bevissthet. Det har vi også sett i tidligere under­søkelser, og nå får vi bekreftet at vår sterke stilling holder seg, sier Anita Winsnes, direktør i Miljø­merking.

De fleste som kjenner Svanemerket, vet noe om hva det står for. Kun en av fem sier at de bare kjenner merket uten å vite hva det står for.

Halvparten ser etter Svanemerket når de handler

Ca. halvparten av oss ser etter Svanemerket av og til eller oftere når vi skal velge blant produkter. En av fire sier de alltid eller ofte ser etter Svanemerket når de skal handle. Det er en betydelig markeds­andel.

– Svanemerkede produkter oppfyller strenge miljøkrav, og det gjør det enkelt å ta gode miljøvalg. Når så mange ser etter Svanemerket, gir det produsenter av svane­produkter et konkurranse­fortrinn, sier Winsnes videre.

Forbindes med miljø og kvalitet

72 prosent av de spurte forbinder Svanemerket med gode miljøvalg. 37 prosent forbinder Svanen med fravær av helse­skadelige stoffer. Det er ni prosent­poeng sterkere enn for merket for økologi (Ø-merket).

4 av 10 forbinder Svanemerket med god kvalitet, og 57 prosent sier de liker Svanemerket.

Kilde: Kun ett miljømerke i Norge