Svanemerket er det mest kjente miljømerket i Norge. (Statistikk etter YouGov / Svanemerket)
Det viser YouGovs siste undersøkelse for Miljømerking, som fremkommer i en pressemelding fra Svanemerket.
Les også: Bryr seg lite om Svanemerket. Nesten annenhver nordmann mener miljømerket Svanen har liten eller ingen betydning, viser undersøkelse. De store rengjøringsselskapene har en ganske annen oppfatning.
«Alle» kjenner Svanemerket
– Det er bare ett miljømerke i Norge, og det er Svanemerket. Vi har en unik posisjon i folks bevissthet. Det har vi også sett i tidligere undersøkelser, og nå får vi bekreftet at vår sterke stilling holder seg, sier Anita Winsnes, direktør i Miljømerking.
De fleste som kjenner Svanemerket, vet noe om hva det står for. Kun en av fem sier at de bare kjenner merket uten å vite hva det står for.
Halvparten ser etter Svanemerket når de handler
Ca. halvparten av oss ser etter Svanemerket av og til eller oftere når vi skal velge blant produkter. En av fire sier de alltid eller ofte ser etter Svanemerket når de skal handle. Det er en betydelig markedsandel.
– Svanemerkede produkter oppfyller strenge miljøkrav, og det gjør det enkelt å ta gode miljøvalg. Når så mange ser etter Svanemerket, gir det produsenter av svaneprodukter et konkurransefortrinn, sier Winsnes videre.
Forbindes med miljø og kvalitet
72 prosent av de spurte forbinder Svanemerket med gode miljøvalg. 37 prosent forbinder Svanen med fravær av helseskadelige stoffer. Det er ni prosentpoeng sterkere enn for merket for økologi (Ø-merket).
4 av 10 forbinder Svanemerket med god kvalitet, og 57 prosent sier de liker Svanemerket.