De første som melder seg kan nå få unik hjelp med anskaffelse av renholdstjenester, fra det offentlige Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT). Difi har valgt renholdsbransjen som pilot for et prøveprosjekt innenfor anskaffelser.
Vi overdriver neppe om vi hevder at flere innkjøpere bør øke sin kompetanse om innkjøp av renholdstjenster. Difi tilbyr nå et kurs som gir hjelp i slike anskaffelser. (Ill.foto av mopp: Colourbox)
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For å demonstrere verdien av dialog i offentlige anskaffelser, vil Difi til høsten for første gang opprette en læringsarena både for deg som skal kjøpe renholdstjenester og for leverandører.
– Mange innkjøpere er usikre på hvor grensene for dialog går. Det samme er leverandørene. Dette kurset skal gjøre innkjøpere og leverandører tryggere og mer profesjonelle når det gjelder dialog. Vær sikker på plass og meld din interesse nå, sier seksjonssjef Marit Holter-Sørensen i Difi.
Pilotkurs i én sektor
Dersom dette blir en suksess vil Difi tilby tilsvarende læringsarenaer innen andre sektorer senere. Kravet til å delta er at virksomheten skal gjennomføre en anskaffelse av renholdstjenester. Kurset har tre samlinger.
I den første samlingen skal deltakerne avklare behov og forberede anskaffelsen. I den neste gjennomføres konkurransen og i den tredje blir kontrakten fulgt opp. Difi vil følge opp og veilede gjennom hele prosessen.
Begrenset tilbud
– Vi er spente på hvor mange virksomheter som melder seg. Det er begrenset antall plasser på kurset. Skal du være sikker på å få plass, bør du melde deg på nå, sier Holter-Sørensen.
Kurset starter i slutten av august og avsluttes i desember. Hver av de tre samlingene varer i en til to dager. Difi vil gå gjennom teori og eksempler tilpasset den fase ditt arbeid befinner seg i.
– Kurset vil følge ditt arbeid fra du har identifisert et behov til du har startet opp en ny renholdsavtale. Du skal gjennomføre en komplett anskaffelse av renholdstjenester i løpet av kurset. Leverandørenes rolle blir å gjennomføre reell dialog, sier Holter-Sørensen.