Arbeidstilsynet melder at satsningen mot utfordringene i renholdsbransjen begynner å virke. Blant ikke-godkjente virksomheter som fikk tilsyn i 2014, har hele 66 prosent søkt om å bli godkjent renholdsbedrift.
– I 2014 har flere arbeidstakere har fått tryggere tilsettingsforhold og mange virksomheter har blitt bedre til å forebygge arbeidsrelaterte ulykker, skader og sykdom. Seriøse virksomheter har fått en bedre konkurransesituasjon, og useriøse og kriminelle aktører har fått en vanskeligere hverdag, skriver Ingrid Finboe Svendsen, direktør i Arbeidstilsynet, i sin innledning til årsrapport for 2014.
Rapporten beskriver hvordan bransjen påvirkes av Arbeidstilsynets brede satsning mot arbeidslivskriminalitet:
Innkjøpere
Arbeidstilsynet erfarte at de fleste innkjøpere/bestillere av renholdstjenester hadde kunnskap om at det er forbudt å kjøpe renholdstjenester av en ikke godkjent virksomhet.
De har gjennomført et stort antall tilsyn med innkjøpere/bestillere av renholdstjenester, noe som har bidratt til at de som tilbyr renholdstjenester, men ikke er godkjent, har fått fortgang i søknad om godkjenning.
Det er fortsatt lav kunnskap om informasjons- og påseplikt ved kjøp av tjenester fra bransjer som kommer inn under allmenngjøringsloven. Arbeidstilsynet ser at innkjøpere/bestillere av renholdstjenester raskt tar tak i varsel om pålegg, endrer kontraktsinnhold eller bytter leverandør, sikrer samordning av HMS og etablerer en rutine for etterlevelse av påseplikten. Dette bidrar til at driftsgrunnlaget for de useriøse virksomhetene blir redusert.
Etter egen vurdering har Arbeidstilsynet gjennom tilsyn, veiledning og informasjon oppnådd vesentlige endringer i innkjøpers/bestillers kunnskap om regelverket og håndhevingen av det. Det har fått oversendt mange endrede kontrakter som ivaretar informasjonsplikten, samt nedfeller rett til innsyn og kontroll i renholdernes lønns- og arbeidsvilkår. Det har også sett gode rutiner for gjennomføring og oppfølging av påseplikten.
De effekttilsynene som ble gjennomført med bestillere av renholdstjenester i 2014 viser at 2/3 av virksomhetene hadde fulgt opp sin egen rutine om påseplikt.
Godkjente virksomheter
Arbeidstilsynets årsrapport for 2014 gir et detaljert innblikk i hvordan satsningen deres påvirker renholdsbransjen. Ill.: Arbeidstilsynet
Gjennom veiledning under tilsyn, samt pålegg, har renholdsbransjen fått økt kunnskap om å gjennomføre et godt systematisk HMS-arbeid og har fått økt forståelse for verneombudets rolle.
Renholdsbransjen har utfordringer ved at arbeidstakerne ofte utfører sitt arbeid på mange lokasjoner, det er mange utenlandske arbeidstakere og det arbeides på ulike tider av døgnet.
Det er derfor desto viktigere å ha en velfungerende vernetjeneste med verneombud som er kjent ute i virksomheten og som blir tatt med inn i kartlegging og risikovurdering, utforming av tiltak og oppfølging av det systematiske HMS-arbeidet.
Det er gitt mange pålegg som gjelder valg av verneombud og virksomhetenes systematiske HMS arbeid. De fleste påleggene er lukket etter mottatt tilfredsstillende dokumentasjon.
Ikke-godkjente virksomheter
Tilsyn og postale inspeksjoner med 325 virksomheter har ført til at 66 prosent av dem har søkt godkjenning.
Det betyr at Arbeidstilsynet har oppnådd at mange virksomheter som tidligere drev ulovlig salg av renholdstjenester nå driver lovlig.