Det viser seg at bransjene renhold og renovasjon følges dårlig opp ved offentlige innkjøp. Selv om innkjøperen er pålagt å føre kontroll med lønns- og arbeidsvilkår i kontrakten, ble dette ikke fulgt opp i 23,0 prosent av tilfellene. 36,1 prosent fulgte opp noen kontrakter, mens 41,0 prosent fulgte opp alle kontrakter.
Stat bedre enn kommune
Tallmaterialet er imidlertid lite. Ser vi samlet på sektorene renhold, bygg- og anlegg, helse og omsorg, hotell og restaurant og transport, er det mulig å bryte tallene ned på ulike innkjøpere.
Det viste seg at i statlig sektor oppfylte 59 prosent av etatene fullt ut kravet om informasjon ved utlysningen, mens 38 prosent delvis oppfylte kravene. Det var dermed bare 3 prosent som ikke oppfylte noen av kravene.
I kommunal sektor var etterlevelsen lavere: 46 prosent oppfylte kravene fullt ut, og 30 prosent oppfylte kravene delvis. 24 prosent oppfylte dermed ingen av kravene i kommunal sektor.
Risikovurdering
68 prosent av kommunene og de statlige virksomhetene som inngår i undersøkelsen, har en strategi eller et overordnet styringsdokument for gjennomføring av anskaffelser, mens ca. 53 prosent har styringsdokumenter som omtaler eller ivaretar spørsmålet om sosial dumping ved anskaffelser.
Det ble foretatt risikovurderinger for at sosial dumping kan forekomme i 56 prosent av de statlige anskaffelsene og 44 prosent av de kommunale og fylkeskommunale anskaffelsene. I statlig sektor ble kun 9 prosent av disse risikovurderingene dokumentert, mens i kommunene ble 7 prosent dokumentert.
Doffin (Database for offentlige innkjøp) er et lovpålagt nettsted for publisering av informasjon om konkurranser som er underlagt lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven). Alle offentlige anskaffelser over den nasjonale terskelverdien på kr 500 000 eksklusiv mva. skal legges ut på Doffin. For konkurranser som gjelder anskaffelser som er under den nasjonale terskelverdien, er det frivillig å bruke Doffin som kunngjøringskanal.