Nedre grense for når det offentlige må utlyse anbud ved innkjøp av bl.a. renholdstjenester, er økt fra 500 000 til 1,1 millioner kroner. (Ill.foto: Colourbox)
Bekymret over hevede terskelverdier
Regjeringen kom nylig med endrede regler for offentlige anskaffelser. Arbeidsgiverorganisasjonen Virke er bekymret over at den såkalte terskelverdien blir mer enn doblet fra dagens 500 000 kroner til 1,1 millioner kroner.
Virke har nå skrevet brev til alle landets kommuner og henstilt dem om å ivareta konkurransen også under terskelverdien, og at kommunene utlyser anbud under terskelverdi når det er naturlig.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Innkjøp under terskelverdien må fortsatt følge grunnleggende krav til konkurranse og likebehandling, og det offentlige må kunne dokumentere hvordan konkurransen er gjennomført, mener Virke.
Administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen sier Virke er positiv til forenklinger, men ber kommunene bruke skjønn og være bevisste på å få med de små og mellomstore bedriftene i konkurranser. Blant annet fordi mange er gode på innovasjon og nyskaping.
Mål om forenkling
Virke støtter forenkling og er glad dette har vært et overordnet mål for Storting og Regjering.
Blant annet innebærer innføringen av et krav til bruk av egenerklæringsskjema som foreløpig bevis for at leverandøren oppfyller kvalifikasjonskrav og utvelgelseskriterier over EØS-terskelverdier en forenkling.
Oppdragsgiver gis videre anledning til å foreta endringer i inngåtte kontrakter uten å gjennomføre en ny konkurranse, men anskaffelsens overordnede karakter kan ikke endres.
Terskelverdier
Også den nye terskelverdien på 1,1 millioner kroner ses på av regjeringen som et forenklingstiltak. Virke er imidlertid bekymret for at dette kan bety at tilbydere i praksis ekskluderes, fordi de ikke får vite om en konkurranse. Innenfor helse- og sosialtjenester blir terskelverdien 6,3 millioner kroner.
Ny prosedyre
Det såkalte forhandlingsforbudet fjernes slik at oppdragsgiver fremover kan forhandle med alle leverandører i begge typer konkurranser. Men oppdragsgiver skal i anskaffelsesdokumentene opplyse om det planlegges å gjennomføre denne type forhandlinger. Over EØS-terskelverdi består forhandlingsforbudet i åpne og begrensede anbudskonkurranser, men mulighetene til avklaringer øker.