Som hovedregel kan du fra 1/1-2017 maksimalt ha to ledd med underleverandører hvis du kjøper renholdstjenester over terskelverdien.
Antall ledd i leverandørkjeden begrenses
I 2017 er det trådt i kraft flere nye krav til innkjøp. Som hovedregel kan du maksimalt ha to ledd med underleverandører hvis du kjøper renholdstjenester over den såkalte terskelverdien.
Skal du kjøpe renholdstjenester over EØS-terskelverdien for tjenester, må du som hovedregel stille krav om maksimalt to ledd med underleverandører. Det er Difi som melder dette.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Regelen gjelder ved innkjøp av renholdstjenester som er omfattet av CPV-kode 90910000 (rengjøring), og hvis anskaffelsen er over EØS-terskelverdien for tjenestekontrakter, som er:
Andre oppdragsgivere: Renholdskontrakter: 1,75 mill. eks.mva.
Hovedregel: Maks to ledd med underleverandører
Oppdragsgiver skal som hovedregel stille krav om at hovedleverandøren kan ha maksimalt to underleverandører i direkte kjede under seg.
Oppdragsgiver har likevel mulighet til å stille krav om færre enn to ledd under hovedleverandøren. Betingelsen er at det ikke stilles strengere krav til begrensning av antall underleverandører, enn det som er forholdsmessig. Risiko for sosial dumping og arbeidslivskriminalitet er momenter som oppdragsgiver bør ta hensyn til når han vurderer om han skal stille strengere krav.
Unntak fra hovedregel
Vareleverandører omfattes ikke: Reglene gjelder kun for underleverandører i direkte kjede nedover som gjør arbeid eller yter tjenester som er en direkte del av kontrakten. Vareleverandører som leverer materialer eller lignende, omfattes derfor ikke av reglene.
Sideordnede underleverandører omfattes ikke: Sideordnede underleverandører med direkte kontrakt med hovedleverandøren omfattes ikke av begrensningen i antall ledd underleverandører. Dette gjelder uavhengig av antall sideordnede underleverandører. Vær imidlertid klar over at også lange vertikale kjeder av underleverandører krever god kontroll og oppfølging.
Innleie hos underleverandører omfattes ikke: Dersom en underleverandør leier inn arbeidskraft i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser, og innleid personell går inn i underleverandørens arbeidsstokk, regnes det ikke som et eget ledd i leverandørkjeden.
Unntak for å sikre tilstrekkelig konkurranse: Oppdragsgiver kan godta flere enn to ledd i leverandørkjeden, hvis det er «nødvendig for å sikre tilstrekkelig konkurranse». Denne vurderingen må gjøres under planleggingen av anskaffelsen. Markedsmessige forhold har betydning ved vurderingen av om oppdragsgiver kan tillate lengre leverandørkjeder. Lokale forhold kan være et relevant moment. Markedet kan for eksempel være organisert slik at det vanligvis benyttes flere enn to ledd med underleverandører. Det kan være tilfelle dersom gjennomføring av kontrakten krever spesiell fagkompetanse som en typisk leverandør vanligvis benytter underleverandører til å utføre.
Nedenfor er det listet opp noen forhold som oppdragsgiver bør ta med i vurderingen av om det kan gjøres unntak fra hovedregelen av konkurransehensyn. Listen er ikke uttømmende.
Markedsmessige og konkurransemessige forhold av betydning:
Hvor mange leverandører finnes på det aktuelle markedet?
Hvor store er leverandørene?
Bruker leverandørene vanligvis underleverandører? Hvorfor bruker de i så fall underleverandører (eksempelvis på grunn av fagkompetanse)?
Unntak etter at kontrakt er inngått
Det kan oppstå uforutsette hendelser i kontraktsfasen som gjør det nødvendig å bruke flere ledd med underleverandører for å få gjennomført kontrakten.
Uforutsette omstendigheter kan for eksempel være at det oppstår behov for flere underleverandører med særskilt kompetanse. Her vil det kunne være aktuelt å godta flere ledd etter at kontrakten er inngått. En slik endring vil ikke bli ansett som en vesentlig endring av kontrakten, slik at det ikke oppstår plikt til å gjennomføre en ny anskaffelse i henhold til regelverket.
Også i komplekse tjenestekontrakter kan det oppstå behov for å gjøre endringer. Dette omfatter også behov for ytterligere ledd med underleverandører enn det som var forutsett under gjennomføringen av anskaffelsen. Oppdragsgiver må dokumentere at vilkåret for å gjøre unntak, er oppfylt. Det er ikke adgang til å gjøre vesentlige endringer i allerede inngått avtaler uten at det gjennomføres en ny anskaffelse i henhold til regelverket.
Slik stiller du kravene
I både konkurransegrunnlag og kontrakt skal det oppgis
maksimalt antall underleverandører som er tillatt
innenfor hvilke områder av kontraktsarbeidet begrensningen gjelder
Dersom oppdragsgiver godtar flere enn to ledd med underleverandører, skal det begrunnes
Begrunnelsen bør fremgå av anskaffelsesdokumentene
Begrunnelsen skal dokumenteres i anskaffelsesprotokollen
Dersom oppdragsgiver godtar færre enn to ledd underleverandører, skal det begrunnes
Begrunnelsen bør fremgå av anskaffelsesdokumentene
Begrunnelsen skal dokumenteres i anskaffelsesprotokollen
Oppdragsgiver bør også presisere at avvik og forbehold som gjelder begrensningen i antall underleverandører, kan medføre plikt til avvisning. Dette må for øvrig vurderes i tråd med anskaffelsesregelverket.
Sanksjoner må tas inn i kontrakten som kunngjøres
Slik følger du opp kravene
Det gjelder allmenngjorte tariffavtaler innenfor renholdsområdet. Her krever forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett at det iverksettes systemer og rutiner for å undersøke, og om nødvendig følge opp, at allmenngjøringsforskriftene etterleves (påseplikt).
Slike systemer og rutiner må være skriftlige, og bør blant annet si noe om oppfølging av kontraktene, kontrollrutiner og hvordan brudd skal håndteres.
Difi anbefaler at oppfølgingen skjer i sammenheng med oppdragsgivers plikt til å kontrollere lønns- og arbeidsvilkår og påseplikten.
Dersom det er hovedleverandør som har påseplikt, må oppdragsgiver sørge for at denne plikten ivaretas.
Sanksjoner
Det er opp til oppdragsgiver å vurdere hvordan brudd på reglene som gjelder begrensningen i antall underleverandører, skal sanksjoneres.