Nå velger Oslo lufthavn å utvide samarbeidet med serviceselskapet, ved at ISS overtar ansvaret for assistansetjenesten, håndteringen av hittegods og for flyplassens 3500 bagasjetraller. Det er ISS som melder dette.
– ISS vil bidra til at basisproduktet vårt fungerer. Flyplassen må være ren, traller må befinne seg der brukerne trenger dem, og de må til enhver tid fungere. Dessuten er assistansetjenesten viktig både for både kundetilfredsheten og for at vi får flyene av gårde til planlagt tid, sier sjef for operativ drift ved Oslo lufthavn, Hans Bendik Eriksen.
Vil bli best
– Ved utløpet av 2018 ønsker vi å være Europas beste flyplass, sier Eriksen.
Oslo lufthavn er allerede helt i toppen når det gjelder punktlighet. Flyplassen har vært topp tre i Europa de siste fem årene.
I tillegg er målet å bli det viktigste knutepunktet for langdistanseforbindelser til og fra Norden og å score høyt på oppsamling av kjemikalier, gjenbruk av avløpsvann til varme og passasjervekst.
For å nå dette målet, må ikke minst kundetilfredsheten forbedres ved at flyplassen hever seg 40 plasser opp på bransjerangeringen Airport Service Quality.
– 40 plasser opp høres mye ut, men det er tett i feltet. Vi må bare gjøre det vi allerede gjør, litt bedre hver dag fremover, sier Eriksen.
Gode opplevelser
De to store tjenesteleverandørene på flyplassen er Nokas og ISS
– Køer i sikkerhetskontroll og ved innsjekking må unngås, flyplassen må være ren og ryddet, og alle ansatte må bidra til de gode passasjeropplevelsene, sier Eriksen.