Det mener administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel, på bakgrunn av en Fafo-rapport der de to norske forskerne Lise Lien og Hanne Bogen studerte bedrifter som har lyktes med å få ned sykefraværet.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Rapporten er laget med støtte fra NHOs Arbeidsmiljøfond og ser nærmere på bransjer som tradisjonelt sliter med høyt sykefravær. Blant de undersøkte virksomhetene er flere offentlige og private renholdsvirksomheter.
– Rapporten forteller oss at de som lykkes, tør å både være omsorgsfulle og tøffe som arbeidsgivere, sier Kaltenborn.
– Det er også interessant å se at flere av de offentlige virksomhetene som har lyktes med sykefraværet, sier at de har fått det til fordi de har tatt tak i sykefraværet på grunn av mulig konkurranseutsetting. Det viser jo at konkurranseutsetting ikke bare øker kvaliteten på en tjeneste, men også bidrar til lavere sykefravær som følge av mer profesjonell oppfølging, sier hun.
Fafo-forsker Lise Lien gir følgende råd til ledere:
Still spørsmål og sett krav til (noe) aktivitet, også ved korttidsfravær.
Sats på tidlig og tett oppfølging.
Forsøk å dra opp grenser.
Fokuser sykdom vs vondter/plager som man kan jobbe med (med noe tilrettelegging).
Vurder tidsbegrenset tilrettelegging og grense for omfang.
Sette grenser for inkludering?
Vurder dialogregimet og arbeidsgivers og arbeidstakers plikter.
Sykefraværet er ikke en privatsak. Diagnosen er en privatsak.