Lund har bakgrunn innenfor teknologi, digitalisering og produktutvikling, og begynte i Nilfisk i august 2017 for å lede selskapet inn i nye tider.
I 2016 bestemte Nilfisk seg fjor å utvikle autonome rengjøringssystemer (dvs. selvstyrte maskiner som i stor grad selv kan fatte avgjørelser) gjennom sitt Horizons program og et samarbeid med Carnegie Robotics. Gulvvaskemaskinen A50 er det første håndfaste resultatet av dette.
Lund øker nå innsatsen ved å uttale at innen fem til sju år skal 10 prosent av Nilfisks omsetning komme fra autonome løsninger. Dette er veien å gå. Kundene trenger ikke å overbevises først, vi trenger bare å realisere løsningene.
Ser for seg mange endringer
Han ønsker å gå i partnerskap med flere selskap for å løse de teknologiske utfordringene. Sensorene og kameraene er egentlig allerede tilgjengelige, men tenk deg at roboten skal vaske et skinnende, mørkt gulv. Hvis sola da skinner gjennom vinduet og ned på gulvet, vil det antakelig påvirke resultatet.
CEO Hans Henrik Lund er også sikker på at utformingen av autonome maskiner vil bli endret. I dag tar man tildels utgangspunkt i standard rengjøringsmaskiner og omgjør dem til autonome løsninger. I fremtiden vil de bli laget slik at menneskelig inngripen verken er nødvendig eller mulig.
Kutter trolig i øvrig utvalg
Og fra Nilfisk ser han for seg et bredt spekter av autonome maskiner. De skal kunne dekke alle aspekter ved gulvrenhold, inkludert støvsuging. Opp mot 40 prosent av den totale omsetningen i det profesjonelle markedet skal kunne dekkes av autonome løsninger. Det er mye, i og med at ettersalg, som service, i dag utgjør 35 prosent av Nilfisks omsetning.
Når det gjelder manuelle maskiner, spør han seg om kundene egentlig trenger så mange ulike maskiner. Trolig er det mulig å forenkle utvalget.
Må sette full fres
Lund er overbevist om at det profesjonelle markedet står foran helt fundamentale endringer. For Nilfisk dreier det seg om å gi full gass eller la andre selskap gå foran.
– Jeg har allerede sett trenden i andre bransjer. For tiden er renholdsbransjen på vei gjennom en helt klassisk kurve der ny teknologi tas i bruk, sier han.
Så vil tiden vise om Nilfisks mål om at ti prosent av omsetningen skal komme fra autonome løsninger innen innen fem til sju år er godt nok. Bilbransjen har selvsagt andre økonomiske muskler enn rengjøringsbransjen, men om vi legger til grunn den farten autonome løsninger nå er på vei inn i biler, er det godt mulig at produsentene av rengjøringsmaskiner bør skru opp ambisjonene flere hakk. Journ.anmerkning.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.