Coor skaper adferds­endring gjennom spill

Gode HMS-rutiner krever at ansatte opptrer føre var. Coor prøver ut om spill­basert læring kan skape adferds­endring (m/video).

Publisert Sist oppdatert

Saken er basert på en pressemelding fra Coor:

Coor stilte spørsmålet “Hvordan kan vi få til adferds­endring i praksis?» da nær 70 samarbeids­partnere og kunder var samlet seg til Partnerforum om HMS torsdag 28. november 2019.

– For å endre atferd må du se konsekvensen av å gjøre feil. Det er slik vi lærer, forteller Bjarne Johnson, partner i Attensi.

– Spillet og læringen må foregå i et realistisk miljø tett opp mot de ansattes hverdag, slik at de skal møte samme dilemma og ta samme beslutninger som de ville gjort i det virkelige liv, fortalte han engasjerte tilhørere.

Sammen med Coor har Attensi utviklet HMS-opplæring som benytter konkurranse­element, tidspress, belønning og 3D-miljø som element for læring. Dette kalles gamification eller spillbasert læring.

I utviklingen av HMS-treningen Coor My Learning har mange Coor-ansatte vært involvert i å legge inn scenarioer, detaljer og dilemma fra egen hverdag, og på den måten vært med på å forme egen læring.

Videoeksempel fra app-versjonen av HMS-opplæringen Coor My Learning, som er utviklet av Attensi (saken fortsetter under videoen):

Krever kontinuerlig innsats

Godt HMS-arbeid har ikke en start og en slutt. Coor har erfart at det er kontinuerlig innsats som skal være i ryggraden hos sine medarbeidere og samarbeids­partnere.

For å nå målet kan de ikke og skal de ikke gjennom­føre arbeidet alene. På andre året har de derfor samlet sine leverandører og kunder til FM-bransjens eneste Partnerforum om HMS. Målet er å overføre kunnskap og lære av hverandre.

Coor er avhengig av sine samarbeids­partnere for å lykkes, og de er avhengige av dem. Spill­utvikler Attensi, analyse­miljøet Safetec og offshore­giganten Aker Solutions var invitert til å holde innlegg om tiltak for å utvikle HMS-arbeid. Lunsj av plante­baserte produkter ble servert av Engrosfrukt, som holdt et kort innlegg om bære­kraftig fot­avtrykk i matveien.

Etter lunsj gikk deltakerne praktisk til verks i arbeids­grupper for å få inspirasjon, tiltak og for å finne svar på spørsmålet om hvordan får vi til atferds­endring i praksis.

Kunnskaps­deling er avgjørende

Aker Solutions bød på et åpen­hjertig innblikk i hvordan selskapet snudde en negativ utvikling fram til 2013, da deler av selskapet opplevde en dramatisk økning i alvorlige nesten­ulykker.

– Vi skjønte at vi måtte endre oss dersom vi skulle forhindre at liv gikk tapt, forteller Magnus Skjelde, senior­rådgiver HSSE i Aker Solutions.

HMS-arbeidet i Aker Solutions hadde før båret preg av sporadiske kampanjer som svar på konkrete skader, som fall- eller kuttskader, ofte med kortvarig effekt. Nå skulle fokus endres til «team commitment» – en lagforpliktelse. Leder må i dag ut og prate med sine ansatte, over alle nivå og i alle avdelinger, hos Aker Solutions.

Skjelde vekt­legger den unge lærlingen på 18 år, som møter Aker Solutions offshore for første gang:

– Hvem er hans rolle­modeller? Lærlingen finner sine rolle­modeller blant sine kolleger, i en jobb han gjør for første gang. Du kan være kollega til en som har deg som sin rolle­modell – og som ser til deg når hun skal avgjøre risiko­bildet hun står i, understreket Skjelde.

Viktig for den enkelte og bransjen

Coor har de seneste årene iverksatt en rekke tiltak for å realisere visjonen om at ingen skal skade seg på jobb.

– I Coor mener vi at solid og systematisk gjennom­gående med HMS er noe av det viktigste vi og bransjen kan gjøre for våre ansatte, slik at de opplever en sikker og trygg arbeids­plass. Atferds­endring, med færre skader som mål, forutsetter at vi inkluderer alle «kulturer», både kunder, leverandører og vår egen HMS-kultur, sier Nikolai Utheim, admini­strerende direktør i Coor.

– Tema for dagen, sammen med gjeste­innleggene, beviser at det ikke er noe fasit i å komme til mål, men at det er ulike verktøy, ulike måter å jobbe på, og kombinasjonen av mye av det vi har hørt i dag er nøkkelen til å lykkes med å bygge en sterk HMS-kultur, avslutter Utheim.

Kilde: Pressemelding fra Coor, HMS: Gamification kan skape atferdsendring

Steinar Holm, direktør for marked og kommunikasjon hos GK Norge, forteller hva han tar med seg tilbake fra Partnerforum-dagen til sin organisasjon:

Spillbasert læring

Tidspress og konkurranse­element fra spill­verdenen, kombinert med gjen­kjennelige karakterer som den ansatte spiller, og vanskelige dilemma, er med på å gjøre opplæringen mer engasjerende og emosjonell.

Emosjonell tilknytning til det du holder på med, aktiverer et større område av hjernen, som beviselig gjør at du lærer bedre.

Attensi designer opplærings­modulene i treningen ved å kombinere element fra adferds­psykologi og story­telling for å gjøre auto­matisering av læring lettere og mer engasjerende.

Samarbeid på tvers

Spill­utvikler Attensi og analyse­miljøet Safetec møttes for første gang under dette HMS Partner­forumet. Safetec bistår bedrifter med risiko­basert beslutnings­støtte, blant annet basert på organisasjons­psykologisk forskning.

Begge jobber med samme problem­stillinger innenfor læring og endrings­ledelse i organisasjoner, men fra to ulike perspektiv.

De er begge veldig opptatte av konsekvens­tenking og psykologien en ansatt opplever i en målkonflikt­situasjon, og ser for seg et nærmere samarbeid rundt denne delen av HMS.

Kontaktinfo

Nikolai Utheim, admini­strerende direktør i Coor,

[email protected]

Kristina Johansen, prosjekt­leder for utviklingen av HMS-opplæringen Coor My Learning,

[email protected]

Bjarne Johnson, partner i Attensi,

[email protected]

Magnus Skjelde, senior­rådgiver i HSSE Aker Solutions,

[email protected]

Gunnar Hauland, sjef­rådgiver i Safetec,

[email protected]

Coor

er et av Nordens største Facility Management-selskap. Det drifter i dag over 15 millioner kvm eiendom, over 140 kantiner og personal­restauranter, og rengjør regel­messig cirka 10 millioner kvm nærings­lokaler.

Coor ønsker å forbedre seg sammen med sine kunder, og leter metodisk etter forbedringer i leveransen som skåner miljøet, bidrar til innovasjon og som gir gode tekniske og digitale løsninger for å gjøre arbeids­hverdag og eiendoms­drift lettere. Les mer på

coor.no/barekraft

Fjorårets Partnerforum

https://www.coor.no/hms/hms-partnerforum/