Jernbanereformen «på rett spor» ble fremlagt 12. mai 2015 av regjeringen. Siden da har NSB Trafikkservice jobbet med målet om å få på plass intensjonsavtaler med alle de 8 ulike togoperatørene som konkurrerte om å kjøre tog på Sørlandsbanen, skriver selskapet i en pressemelding til Renholdsnytt.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For å kunne være konkurransedyktige har NSB Trafikkservice gjort store endringer.
Effektivisering, organisatoriske endringer, forbedret og utviklet teknologi både for dokumentasjon og kommunikasjon, er noen av fokusområdene. NSB Trafikkservice sin renholdsavtale med Go-Ahead inneholder flere service og klargjøringstjenester. Blant annet; fylling av vanntanker, tømming av septiktanker og Graffitifjerning.
«Det var ingen selvfølge å vinne», sier administrerende direktør Marianne Hillestad.
«Dette har vært en tøff konkurranse som vi er stolte av å vinne. Vi har hatt et supert samarbeid med Go-Ahead over lengre tid og gleder oss til å starte opp sammen med dem i desember. De viser stor tillit til oss og vi skal ikke skuffe dem.»
Flere kontrakter i sikte
Jernbanedirektoratet har to pågående konkurranser om kjøring av tog. Disse skal tildeles i løpet av året:
Trafikkpakke 2 Nord vil bli avgjort sommeren 2019
Trafikkpakke 3 Vest vil bli avgjort desember 2019
Fra og med 2022 skal Jernbanedirektoratet konkurranseutsette kjøring av tog i øst. NSB Trafikkservice ser med optimistisk spenning på de endringene jernbanereformen gir.
«Det var viktig for oss som organisasjon å vinne den første runden. Det har økt troen på oss selv og gir oss motivasjon og vilje til å fortsette med videre endringer og utvikling som må til for å vinne de kommende konkurransene», sier Marianne Hillestad.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.