Mange har sett sett seg lei av bedrifters kreative markedsføring rundt bærekraft. Nå lanseres 10 tips for å unngå å fremstille seg selv som mer miljøvennlig enn man er.

10 gode råd mot grønn­vasking

Næringslivets klimanettverk og miljø­forkjempere er lei av at bedrifter pynter på sannheten om hvor bære­kraftige de er. Nå lanserer de en kampanje med kjøre­regler for nærings­livet.

– Grønnvasking er at man fremstiller seg som mer miljøvennlig enn man er, og det innebærer enkelte typer villedende markedsføring, sier Ida Pernille Hatlebrekke, bærekraftsansvarlig i Looping, til nettavisen E24.

Hun er en av initiativtakerne til «Grønnvaskingsplakaten», som er utarbeidet av Skift – Næringslivets klimaledere i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender står bak.

Målet med denne tipunktsplakaten har vært å lage en veileder som gjør det enklere for små og store bedrifter å unngå grønnvasking. Plakaten er altså ment som råd til bedriftene, da det er Forbrukertilsynet som følger opp saker om villedende markedsføring.

Kilde: Reagerte på Elkjøp-reklame: Nå lanserer de kampanje mot grønnvasking

https://e24.no/naeringsliv/i/zGvX49/reagerte-paa-elkjoep-reklame-naa-lanserer-de-kampanje-mot-groennvasking

Grønnvaskingsplakaten finner du på:

https://www.grønnvasking.no/

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Last ned bladet

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på

Powered by Labrador CMS