I samråd med sine tjenesteleverandører har Sparebank1 satt inn en rekke nye renholdstiltak.
Ill.foto: Eskild Fors for Sparebank1
Sparebank1: Dobbelt renhold og desinfisering
Sparebank1 Gruppen har doblet frekvensen på renholdet, innført desinfisering på bred front og satt inn ekstra vikarer.
Sparebank 1 Gruppen har doblet frekvensen på renholdet, bredt innført desinfisering og satt inn ekstra vikarer.
Hyppig berørte flater
I hverdagen støter vi på mange gjenstander som berøres hyppig og av mange mennesker.
Eksempler er dørvridere, vannkraner, trykkskjermer, bankterminaler, billettautomater, handlevogner, heisknapper, håndtak på buss og tog, rekkverk, håndløpere langs rulletrapper, fjernkontroller og annet.
I følge Folkehelseinstituttet kan det nye koronaviruset overføres mellom mennesker blant annet ved at viruset har blitt overført til inventar / gjenstander gjennom nys / host eller ved at den syke eller andre har hatt viruset på hendene, og andre kommer i kontakt med gjenstanden.
Godt renhold av slike gjenstander kan dermed bidra til å begrense spredningen av viruset
Renholdsnytt har spurt ulike norske virksomheter i ulike bransjer, der en fellesnevner er at mange mennesker ferdes, om de har iverksatt ekstra renhold for å begrense spredningen av det nye koronaviruset.
Bakgrunnen er at mange virksomheter på sine nettsider gir råd om hvordan deres kunder bør forholde seg, mens det er få som beskriver hva de selv gjør for å begrense smitte – sett fra et rengjøringsståsted.
Vi tror selvsagt ikke at virksomhetene ligger på latsiden med renholdet, og utfordret dem til å beskrive sine tiltak.
Her er svar fra Tone Mesna, Kommunikasjonssjef i SpareBank 1 Utvikling. Vi gjør oppmerksom på at svarene fra organisasjonen er spilt inn til henne før 13. mars og at renholdsrutinene i ettertid vurderes løpende ut fra helsemyndighetenes anbefalinger og ut fra kunders og ansattes bruk av lokalene, noe som også omfatter nye hjemmekontoranbefalinger.
– Vi har i samråd med våre tjenesteleverandører endret både rutiner for og hyppigheten av rengjøring av kontaktflater i byggene. De konkrete tiltakene som er iverksatt er tilføring av nytt utstyr / produkter (hansker, kluter mv.) og innføring av Antibac som en del av rengjøringsprosessen.
– Rengjørerne går over alle kontaktflater i bygget to ganger daglig og utfører i tillegg en ekstra vask av kaffemaskiner og hyppig anvendte toaletter. Dette er en dobling av vanlig rutine, og det er satt inn ekstra vikarer.
– Vi vil allikevel erkjenne at vi ikke kan garantere at alle kontaktpunkter blir rengjort hyppig nok for å sikre mot smitte. Personlig hygiene er derfor et sentralt virkemiddel for smittebegrensning, og holdningskampanjer for grundig vask av hender og bruk av Antibac er også avgjørende. I kantina følger vi også restriksjoner for matservering (innført av regjeringen 12. mars 2020).