– Målet med å ta inn roboten er å heve kvaliteten på renholdet ytterlige. Derfor er vi nå først i Norge til å ta i bruk denne type roboten som er spesielt tilpasset kontorer og større lokaler, sier Christian Pottmeyer, Site Manager for Sodexo på DNB.
– Den skal gå kontinuerlig gjennom hele dagen i arbeidstiden, og vil i første omgang dekke større lokaler, sier Pottmeyer.
Innovasjonspris
Å støvsuge gulvene er enkelt for renholdsroboten, som dekker 500 kvadratmeter per time. Siden den kan støvsuge kontinuerlig, blir det generelt mindre støv i lokalene. Den lærer seg ruta automatisk etter at en ansatt har vist hvor den skal kjøre.
– Whiz er en helt annen type renholdsrobot enn vanlige robotstøvsugere laget for hjemmehusholdninger. Dette er den aller nyeste teknologien fra Japan og roboten vant en innovasjonspris i 2019, sier konseptutvikler og salgssjef Kenneth Arntzen i Boss Europe a.s, som har hatt tett dialog med Sodexo underveis i prosessen.
Optimaliserer renholdet
Den intelligente roboten er nøyaktig, lett håndterbar, kommer enkelt til og gir tilbakemeldinger hvis noe er galt. Den viser hvordan, når og hvor rengjøringen ble utført.
Men fortsatt trengs menneskene, forsikrer Pottmeyer.
– Det finnes mange oppgaver roboten kan gjøre selv, men vi trenger fortsatt ansatte som administrerer og passer på. En robot klarer for eksempel ikke å åpne døra til et møterom og gå ut igjen. Men til andre oppgaver vil den være svært effektiv og tidsbesparende, sier Pottmeyer.