Vi er redde for å bli smittet, ikke for å smitte andre, viser en undersøkelse fra Essity.
Vi er redde for å bli smittet, ikke for å smitte andre, viser en undersøkelse fra Essity.

Nå påvirker hånd­hygiene bedrifters omdømme

8 av 10 vasker hendene for sin egen del, men ikke for andres del, ifølge en fersk spørre­under­søkelse.

Publisert

Dette avslører Essity i anledning Verdens håndvaskedag 15. oktober.

I forbindelse med håndvaske­dagen deler Essity ny informasjon om håndhygiene fra den globale hygiene- og helse­undersøkelsen fra juli 2020.

Det er tydelig at korona har påvirket folks adferd, ikke minst når det gjelder håndhygiene. 2 av 3 har endret måten de vasker hendene på, og 75 prosent sier at de vasker hendene oftere enn før.

Det viser seg imidlertid at motivasjonen for å vaske hendene varierer kraftig.

Redd for korona, men ikke for å gi det til andre

God håndhygiene er avgjørende i kampen mot sykdommer, og mer enn 10 000 mennesker fra hele verden bekrefter at det har skjedd en positiv endring hva håndhygiene angår. Hele 77 prosent sier imidlertid at de kun vasker hendene for å beskytte seg selv.

I tillegg vasker et flertall kun hendene etter at de har gjort noe. For eksempel sier 78 prosent at de vasker hendene etter at de har vært på et offentlig sted. Samtidig oppgir kun 38 prosent at de vasker hendene før de besøker et offentlig sted. Dette kan type på at folk er mer bekymret for at de kan ha vært borti smitte selv, enn tanken på at de potensielt kan smitte andre.

– Til tross for stor solidaritet med helsearbeidere under denne pandemien, viser undersøkelsen at vi kan bli flinkere til å vaske hendene for andre sin skyld, sier Global Brand Innovation Manager for Essity Professional Hygiene, Carolyn Berland, PhD.

Håndhygiene påvirker bedrifters omdømme

Når du gjenåpner bedriften eller vil tiltrekke deg nye kunder, har god håndhygiene blitt avgjørende for at kunder skal føle seg trygge. Forventninger til hygienestandarder har økt i løpet av koronapandemien. 6 av 10 oppgir at forventningene deres til god hygiene på restauranter og kaféer har økt. Like mange sier at de føler seg tryggere når de vet hva håndhygienepraksisen er på offentlige steder.

Totalt er 81 prosent av respondentene enig med følgende utsagn: «Jeg forventer at offentlige toaletter har et trygt, hygienisk miljø i større grad enn før COVID-19».

– For bedrifter som vil få kunder til å vende tilbake, er det avgjørende med gode rutiner for håndhygiene, tilgang på håndvask eller håndsprit og at de forteller hva de gjør for å hindre smittespredning. De som lykkes med dette, vil komme styrket ut av situasjonen, sier Finn Pedersen, Commercial Director Norway, Essity Professional Hygiene.

Satser på varig bedring

Doktor Berland håper Verdens håndvaskedag og den globale pandemien kan være med å sette langsiktig søkelys på god håndhygiene.

– Håndhygiene er et viktig verktøy i arbeidet med å opprettholde en god helse i samfunnet. Jeg håper den økte frekvensen av håndvask fortsetter gjennom hele pandemien og i tiden etter, avslutter Berland.

.

I Essitys ferske spørreundersøkelse kommer det blant annet fram at:

  • 8 av 10 vasker hendene for sin egen del, ikke for andres del
  • 78 prosent vasker hendene etter å ha vært på et offentlig sted
  • Kun 38 prosent vasker hendene før de besøker et offentlig sted

– Vi kan bli flinkere til å vaske hendene for andre sin skyld, sier Carolyn Berland, PhD og Global Brand Innovation Manager for Essity Professional Hygiene

.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Last ned bladet

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på