Marianne Grimsøen har ledet utviklingen av Kompetansestandarden, der store deler av bransjen har gitt nyttige innspill.Foto: Mats Hjelmeland, NHOSH
NHO SH har lansert standardisert grunn- og yrkeskompetanse
NHO Service og Handel har det siste året ledet et prosjekt for å utvikle en felles digital plattform og kompetansestandard for opplæring av renholdere.
Resten av denne artikkelen er et intervju med prosjektleder Marianne Grimsøen, som sto på trykk i Renholdsnytt nr. 3/2021:
.
– Renholdsbransjen har alltid hatt fokus på fagkompetanse, men da innenfor hver bedrift. Nå etablerer bransjen en felles kompetansestandard som alle vil kjenne seg igjen i, sier Marianne Grimsøen, som er prosjektleder for Kompetansestandarden.
Den nye standarden vil gi renholderen muligheten til å dokumentere grunn- og yrkeskompetanse.
– For renholderen blir det enklere å bygge kompetanse og å gjøre en karriere i bransjen. Dermed blir det mer attraktivt å holde seg i bransjen lenger fordi man enklere kan bytte arbeidsgiver.
Økt mulighet for mobilitet både karrieremessig og mellom bedrifter vil styrke bransjens konkurransekraft og gjøre det lettere å rekruttere inn til bransjen. For den nye arbeidsgiveren betyr det også at man slipper å gjenta en grunnopplæring hvis den allerede er utført hos en tidligere arbeidsgiver.
Grimsøen forteller at prosjektet startet opp 1. mai 2020. Ved nyttår ble det sluppet en pilot for opplæringen i en app som i store trekk kan gjennomføres på renholderens mobiltelefon.
– Piloten har vært til test blant «alle» bedriftene i prosjektet, altså et godt utvalg av både store og mindre bedrifter, med fokus på deltakere med ulik kompetanse innen fag, språk, teknisk erfaring, motivasjon og ledererfaring. Mer enn 50 prosesseiere, ledere og renholdere fra ni bedrifter har deltatt, forteller hun.
– Renholdere som deltok i piloten forteller at det var gøy og enkelt å bruke appen, og at de brukte opplæringen som et oppslagsverk for å slå opp ting de lurer på.
Lederne som deltok fortalte på sin side at appen gjør det enklere å systematisere opplæringen, samtidig som den gjør at renholderen i stor grad kan stå på egne bein underveis. Grimsøen understreker at renholderen selvsagt ikke skal stå alene i opplæringen, men at renholderen lettere vil kunne ta til seg kompetanse på egen hånd og når det passer dem.
Marianne Grimsøen er utlånt til prosjektet fra sin vanlige stilling i ISS Facility Services AS, der hun er HR-leder i avdelingen People & Culture.
– Renhold er ofte den første jobben for mange som kommer til Norge, så jeg er opptatt av hvordan man kan senke terskelen for å komme inn i renholdsbransjen og bli godt ivaretatt der, også når det gjelder mulighet for å utvikle kompetanse, sier hun.
– I mine ca. 15 år i ISS har jeg hele tiden ivret for fagkompetanse, fagbrev, mangfold, inkludering og livslang læring, så jeg var glad for å bli spurt om å bli prosjektleder. Det har vært en flott reise å få lære om bransjen og å bli bedre kjent med så mange bedrifter.
Hun tilføyer at Kompetansestandarden foreløpig bare vil være tilgjengelig for medlemsbedriftene i NHO Service og Handel. Disse har bidratt både med rene penger og ikke minst med svært mange timer i utviklingen, ofte på mange ulike ledernivåer.
To kompetansenivåer
Kompetansestandarden legger opp til to nivåer:
– Nivå 1 Grunnkompetanse gir en grunnleggende introduksjon til faget. Det består av seks moduler som er bygget opp rundt spørsmål og svar.
– I nivå 2 Yrkeskompetanse er det en større grad av autonomi. Her skal du mer selvstendig vurdere ulike renholdsoppdrag basert på den fagkompetansen du har. Du skal også kunne håndtere andre renholdsoppdrag enn i nivå 1, som i hovedsak omhandler regelmessig renhold.
I prosjektet har det vært viktig at de to trinnene skal peke opp mot fagbrev.
– Nivåene bruker samme terminologi som i Renholdsoperatørfaget og henter elementer derfra. Samtidig skal Kompetansestandarden ikke erstatte fagbrev, men kun være en mulig vei dit og gi en smak på hva du kan forvente deg om du tar fagbrev.
Grimsøen forteller at bedriftene i starten la stor vekt på å finne ut hva som skulle være felles i standarden og hva bransjen hadde bruk for.
– Vi brukte også tid på å definere hva som kunne deles mellom bedriftene og hva som skulle være bedriftsspesifikt. Vi bestemte oss også for hva som skulle være forskjellen mellom nivå 1 og 2, og hvordan disse nivåene skulle bygge opp mot et fagbrev på sikt.
– I piloten sjekket vi ut opplæringens relevans og om den lå på riktig nivå, og ikke minste testet den tekniske løsningen og brukervennligheten.
– I tillegg til alle som deltok i piloten, ble det koblet på en ekspertgruppe for å få et siste faglig blikk fra eksterne aktører. Både NTNU, Lilleborg, Ren-Consult, OsloMet, NAV og Norasonde Arbeidsinkludering deltok i dette arbeidet.
Ikke ment som språkopplæring
Grimsøen understreker at standarden ikke bare vil egne seg for alle som ønsker å formalisere og/eller øke sin kompetanse, men også for mennesker med hull i CV-en, arbeidssøkere uten dokumentert kompetanse og arbeidstakere med fremmedkulturell bakgrunn som på grunn av språkutfordringer starter som renholdere.
– Når det gjelder språk, har vi vært tydelige på at Kompetansestandarden handler om fagkompetanse og ikke språkopplæring eller arbeidslivskompetanse, sier hun. Den vil likevel kunne være et viktig verktøy i nettopp å bygge slik kompetanse.
– Vi har jobbet mye med språket for å holde det så enkelt som mulig, i tillegg til at vi har laget filmer og brukt mye illustrasjoner. Dessuten har vi laget en fyldig ordbok, både med faglige uttrykk og vanlige norske ord som kan være vanskelige for de med språkutfordringer. Måten opplæringen bygges opp på, vil være en fin vei inn i arbeidslivet, mener hun.
NHO Service og Handel håper Kompetansestandarden vil bidra til at folk flest får styrket sin oppfatning av renholdsfaget.
– Kompetansestandarden viser at bransjen står samlet og tar opplæring på alvor. Det blir synliggjort at renhold er et fag fra dag 1 i jobb og ikke kun forbeholdt dem som har fagbrev. Det er dessverre slik at renholdere ofte møtes ute hos kunder med at «alle kan jo vaske», underforstått at kunden kunne gjort jobben like godt selv.
– Da er det viktig at renholderne kan stå med rak rygg og være trygge i faget sitt og forklare hvordan ulike typer renholdsoppdrag krever ulike metoder.
– Vi håper at Kompetansestandarden vil gjøre en forskjell både for renholderne og bedriftene, og at det vil bli lagt merke til både av kunder og av andre som er opptatt av renholdsfaget, avslutter prosjektleder Marianne Grimsøen.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.