Kampen om kompetente medarbeidere er tøff. Enkelte virksomheter har til og med opplevd å miste sin nye medarbeider før vedkommende skulle hatt sin første arbeidsdag.
Ill.foto: Colourbox
Mange svikter når de rekrutterer
En ny rapport fra HR Norge viser at mange selskaper har sviktet nye ansatte som begynner rett på hjemmekontor. Resultatet kan bli at den nyansatte slutter igjen.
Artikkelen er skrevet av journalist Ole Peter Galaasen i Simployer:
.
Kampen om kompetente medarbeidere har aldri vært tøffere. Samtidig har mange byttet jobb under pandemien. Forventingene til ny arbeidsgiver er høye, og flere virksomheter har erfart at de har hatt for dårlige rutiner ved nyansettelser.
Den ferske Onboardingrapporten 2022 fra HR Norge viser at oppfølging av nyansatte under pandemien har sviktet og at mange har fått redusert innføring i bedriftskulturen på den nye arbeidsplassen.
I artikkelen «Hilde fikk lederstilling. Men rett før hun skulle begynne, sa hun opp» i VG+ beskriver en nyansatt hvordan en dårlig onboardingsprosess kan oppleves:
«Etter at kontrakten var skrevet, hørte jeg ikke et pip fra min nye arbeidsgiver. Det ble stille fra dem, og det gjorde at vi ikke knyttet bånd. Jeg møtte noen som viste stor interesse for meg, og de tilbød meg en stilling jeg valgte å takke ja til. Det hadde jeg aldri gjort hvis den første arbeidsgiveren hadde gjort en innsats og knyttet meg til seg»
Må tilpasse onboarding for hjemmekontor
Pandemien legger fortsatt begrensninger på arbeidslivet og mange nyansatte vil ha sin første arbeidsdag på hjemmekontoret. Dette gjør at grundig og systematisk onboarding er en forutsetning for at nyansatte får en god overgang til den nye arbeidsplassen.
– Uavhengig om den nyansatte befinner seg på hjemmekontor eller fysisk på kontoret, bør virksomheter tilby et godt skreddersydd onboardingsprogram som sørger for en god og varm velkomst, sier Fam Manson, rådgiver i Simployer.
Hun har lang erfaring innenfor HR, med vekt på rådgivning og formidling mot ansatte i organisasjonen.
Enkle grep for bedre onboarding
Manson mener onboardingsprogrammet bør sikre involvering, introduksjon og sosialisering på samme måte på hjemmekontoret som om det hadde skjedd på kontoret.
– Det er viktig å være oppmerksom på at en ikke bør lage snarveier eller forenkle prosessen når den gjøres på hjemmekontor. Det er minst like viktig, om ikke enda viktigere, å sørge for å ivareta nyansatte på hjemmekontoret, sier hun.
Her er noen av Mansons tips for beste praksis for preboarding og onboarding:
- Sørg for at den nyansatte har innloggingsinformasjon for nødvendige program før oppstart
- Sørg for at alt er klart for et digitalt oppmøte til relevante møter for den nyansatte
- Tilby den nyansatte relevant kursing eller sertifiseringer før oppstart
- Inviter den nyansatte på faglig arrangementer og sosiale sammenkomster der det føles naturlig
- Sørg for å sende ut informasjon til resten av virksomheten gjennom intranettet om at dere har fått en ny ansatt
- En leder bør kalle inn til alle nødvendige møtepunkt med den nyansatte med en detaljert agenda, slik at dette er klart og forutsigbart i kalenderen
Les mer om beste praksis for onboarding på hjemmekontoret (Simployer)
Gratis guide til effektiv onboarding av nye ansatte (Simployer)
Kilde: Ny rapport: Derfor sviktet onboarding under pandemien (ekstern link til Simployer)
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.
Bestill abonnement
Last ned bladet
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på