RørosLindaDøhlogLenaWahl8
RørosLindaDøhlogLenaWahl8

En vipp forenkler renholdet

Et nytt vippbart sengeunderstell skal forenkle hverdagen for renholdere på hoteller og overnattingssteder. I tre måneder ble det testet på Røros Hotell.

Publisert

Renholderne Linda Døhl og Lena Wahl er begeistret på bransjens vegne etter at nyskapningen kom på plass på Røros Hotell. (Foto: Morten Holt).

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Firmaet Spinaxi AS installerte det vippbare understellet på 10 av rommene på Røros Hotell i november, og tilbakemeldingene fra både renholdere og ledelse på hotellet er positive. Den helt enkle løsningen gjør den tyngste delen av renholderens arbeid til den enkleste.

– Dette gjør arbeidshverdagen mye enklere, og jeg tror dette vil bidra til at folk holder ut mye lenger i jobben, sier en av renholderne på Røros Hotell, Lena Wahl.

– Dette er rett og slett helt supert. Nå unngår vi tunge løft og vanskelige bevegelser når vi vasker under sengene. Vi kan jo stå oppreist, noe som igjen vil føre til færre belastningsskader, sier en annen av renholderne på hotellet, Linda Døhl.

Testprosjekt på Røros

Produktet er oppfunnet og patentsøkt av Jon Olav Prøsch fra Røros, som også er styreleder og største eier i selskapet Spinaxi AS.

– Foruten bedret trivsel på arbeidsplassen, vil produktet garantert føre til lavere sykefravær. Dette er et HMS-produkt som kan hjelpe renholdspersonalet i en stadig mer krevende jobbhverdag, der muskel- og belastningsskader er en del av hverdagen, sier Prøsch.

Innovativt på hotellrommet

Spinaxi og Prøsch har blant annet tatt med personalansvarlig og tidligere husøkonom Elin Solli på Røros Hotell på råd under utviklingen.

Hun tror at dette er et produkt som kan forventes å skape en ny virkelighet for hoteller når det gjelder det vanskelige, men svært nødvendige renholdet under sengene.

Solli antyder at dette er noe av det mest innovative som har skjedd på hotellrommene på flere tiår.

En god følelse

– Dette forenkler romrenholdet og bidrar til en mer positiv arbeidsopplevelse. Når renholderne er ferdige, kan de gå ut døra med en god følelse; nå er det virkelig rent etter meg! Samtidig bruker de kortere tid per rom, noe som igjen vil føre til bedre effektivitet, sier Elin Solli. For en ansatt som gjør rent 15 til 20 rom per dag, kan det bety en besparelse i tid på rundt 10 minutter.

Det vippbare understellet er også formet slik at sengetøyet ligger godt på sengene selv om de er slått opp.

– Det er en viktig faktor. Som regel skiftes det støvete sengetøyet først – før støvtørkingen, slik at renholdet blir best mulig, legger Solli til. Hun påpeker at dette også er positivt med tanke på hotellets miljøprofilering. Det er alltid rent – også under sengen.

Med en liten vipp blir renholdet under sengene mye enklere. (Foto: Morten Holt)..

Det vippbare understellet bidrar også til å skape arealeffektive rom. Nå unngår du at moppeskaftet havner i veggen og at moppen ikke kommer godt nok under sengene.

Les hele saken i Renholdsnytt nr. 1/2012

Powered by Labrador CMS