Videre fremover i pandemien må vi spørre oss hvordan vi skal jobbe med menneskers oppførsel, og om hvordan renholdere kan få kunder til å føle at de har en trygg arbeidsplass.Ill.foto: Colourbox.com
Sjarmen med en lavmarginsbransje: Du må hele tiden utvikle deg
Det mener Susanne Stenhager, som tror bransjen kommer til å se nye tjenester og samarbeidsmodeller, men også dypere samarbeid fremover.
Susanne Stenhager er kommersiell direktør i det svenske ISS Facility Services.
Annonse
– Hele FM-bransjen er inne i en spennende reise. Fra å ha vært ganske langt ned i næringskjeden er det blitt tydelig at vi er en samfunnsviktig funksjon, sier hun til bladet Rent & Facility Nordic.
Stenhager skal den 12. november holde foredrag om temaet under webinaret IFMA Nordic Workplace, som går av stabelen 11.-12. november.
– Generelt så tror jeg at vi kommer til å jobbe mye nærmere våre kunder og flere deler av kundens organisasjon enn tidligere, for eksempel med deres HR-avdeling, for å finne bærekraftige løsninger. Å kun forhandle på laveste pris kommer ikke til å holde lenger, det har nok mange innsett. I en krise behøver kundene en partner som kan steppe opp og ivareta kvaliteten, mener hun.
Samtidig har rammebetingelsene for renhold forandret seg i løpet av pandemien. Stenhager mener at det i innledningsvis var nokså «enkelt»:
– Da handlet det mye om praktiske tiltak som gulvmarkeringer, plexiglass og å stille ut håndsprit. Den store greia fremover er hvordan vi skal jobbe med menneskers oppførsel. Hvis vi nå er inne i en ny normal, hvordan kan vi da agere for å få medarbeidere til å føle at de har en trygg arbeidsplass?
Kilde: ”Tjusningen med en lågmarginalbransch – du måste utvecklas hela tiden.”