Kjøpelysten må forventes å dreie noe mer vekk fra f.eks. kultur og uteliv, og mer mot varehandel. Det kan påvirke også renholdsbehovet i næringslivet.Foto: Graham Oliver / Colourbox.com
Renholdsbehovet vris mot varehandelen
Vridning av folks forbruk fra tjenester til varer, mye som følge av koronaepidemien, gir høy vekst i bransjer som dagligvare, byggevarer, møbler og interiør.
Det ligger an til rekord i julehandelen, viser fersk prognose fra NHO Service og Handel. Men økningen kommer slett ikke alle til gode i næringslivet. Hvis vi tar oss den frihet å tolke de nye tallene fra NHOSH, kan vi anta at også renholdsbehovet vil dreie tilsvarende.
Annonse
På grunn av pandemien ventes det mindre penger til reise, uteliv, kino og kulturliv, noe som fører til økt forbruk av varer. Fravær av grensehandel, tax free og handel i utlandet bidrar også til sterk vekst. Samtidig vil netthandel trolig vil vokse 24 prosent i årets julehandelsmåneder, målt mot fjoråret.
Innenfor klær og sko forventes det en nedgang på 8 prosent mot fjoråret. Butikker i Oslo sentrum, som er avhengige av at folk reiser kollektivt for å handle, uttalte til Nettavisen 26. oktober at de er i krise.
- Vi må ikke glemme at varehandelen nesten står i spagat. Store kjeder med nettbutikker er vinnerne. Vi erfarer at nisjebutikker og sentrumsbutikker over nesten hele Norge opplever tøffere tider når vi nå har endret våre bevegelsesmønster og handlevaner. Det er absolutt noe i det uttrykket om at dersom du ønsker å beholde din lokalbutikk i fremtiden så må du handle i den i dag, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.