RørosLindaDøhlogLenaWahl8

En vippende nyskapning

Et nytt vippbart sengeunderstell skal forenkle hverdagen for renholdere på hoteller og overnattingssteder. I tre måneder er det testet på Røros Hotell.

Publisert

– Dette gjør arbeidshverdagen mye enklere, sier renholder på Røros Hotell, Lena Wahl. (Foto: Morten Holt)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Firmaet Spinaxi AS installerte det vippbare understellet på 10 av rommene på Røros Hotell i november, og tilbakemeldingene fra både renholdere og ledelse på hotellet er positive. Den helt enkle løsningen gjør den tyngste delen av renholderens arbeid til den enkleste.

– Dette gjør arbeidshverdagen mye enklere, og jeg tror dette vil bidra til at folk holder ut mye lenger i jobben, sier en av renholderne på Røros Hotell, Lena Wahl.

– Dette er rett og slett helt supert. Nå unngår vi tunge løft og vanskelige bevegelser når vi vasker under sengene. Vi kan jo stå oppreist, noe som igjen vil føre til færre belastningsskader, sier en annen av renholderne på hotellet, Linda Døhl.

Testprosjekt på Røros

Gründer Jon Olav Prøsch og personalansvarlig på Røros Hotell, Elin Solli. (Foto: Morten Holt)

Produktet er oppfunnet og patentsøkt av Jon Olav Prøsch fra Røros, som også er styreleder og største eier i selskapet Spinaxi AS.

– Foruten bedret trivsel på arbeidsplassen, vil produktet garantert føre til lavere sykefravær. Dette er et HMS-produkt som kan hjelpe renholdspersonalet i en stadig mer krevende jobbhverdag, der muskel- og belastningsskader er en del av hverdagen, sier Prøsch.

– Yrket har høy turnover, noe som har sammenheng med tungt og ensformig arbeid – men også følt lav status. Dette er et produkt som viser at bedriften bryr seg om sine ansatte, mener Prøsch.

Innovativt på hotellrommet

Spinaxi og Prøsch har blant annet tatt med personalansvarlig Elin Solli på Røros Hotell (tidligere også husøkonom) på råd under utviklingen. Hun tror at dette er et produkt som kan forventes å skape en ny virkelighet for hoteller når det gjelder det vanskelige, men svært nødvendige renholdet under sengene.

Solli antyder at dette er noe av det mest innovative som har skjedd på hotellrommene på flere tiår.

En god følelse

– Dette forenkler romrenholdet og bidrar til en mer positiv arbeidsopplevelse. Når renholderne er ferdige, kan de gå ut døra med en god følelse; nå er det virkelig rent etter meg! Samtidig bruker de kortere tid per rom, noe som igjen vil føre til bedre effektivitet, sier Elin Solli. For en ansatt som gjør rent 15 til 20 rom per dag, kan det bety en besparelse i tid på rundt 10 minutter.

Det vippbare understellet er også formet slik at sengetøyet ligger godt på sengene selv om de er slått opp.

– Det er en viktig faktor. Som regel skiftes det støvete sengetøyet først – før støvtørkingen, slik at renholdet blir best mulig, legger Solli til. Hun påpeker at dette også er positivt med tanke på hotellets miljøprofilering. Det er alltid rent – også under sengen.Det vippbare understellet bidrar også til å skape arealeffektive rom. Nå unngår du at moppeskaftet havner i veggen og at moppen ikke kommer godt nok under sengene.

Enkel patent

Understellet, som måler 26 centimeter fra golv til madrass, kan monteres på de aller fleste rammemadrasser og ønskede sengebredder.

Med et enkelt håndgrep på en diskret plassert hendel, løftes sengen lett opp ved hjelp av gassfjærer.

Les mer på Spinaxi.no

Les hele saken

Renhold nummer 1 2012 eller Horeca nummer 1 2012

"
Powered by Labrador CMS