Vi har lagt bak oss de merkeligste og mest utfordrende ukene på mange tiår. Kanskje vil aldri verden bli normal igjen – i hvert fall ikke slik vi definert normalt tidligere. Hva som vil bli den nye «normalen» gjenstår å se. For vi er rimelig sikre på at verden har endret seg når vi er tilbake til «normalen». Uker med nedstengning har gjort noe med oss som arbeidstakere og bedriftsledere, på forskjellige vis. Vaner og måter vi jobber på, er blitt endret for alltid.
Annonse
Krisen har avdekt kompetansehull, men også en sterk vilje til å tilegne seg ny lærdom. Holdningen om at alle kan vaske, bør en gang for alle ha blitt lagt død.
Vi tror at koronautbruddet og de konsekvensene det medførte, har vært en katalysator for en digital og teknologisk utvikling. Vi rykket plutselig noen år frem i køen. Bruken av hjemmekontor har eksplodert, og mange hevder at dette har effektivisert arbeidshverdagen med mindre reisetid og mer effektive møter på Teams og andre videokonferanseverktøy, som virkelig har fått sitt gjennombrudd. Andre igjen mener hjemmekontor er ineffektivt og ekskluderende. Vi tror ikke det går an å sette to streker under noen av meningene.
Renholdsnytt er overbevist om at heller ikke renholdsbransjen vil komme tilbake til den gamle normalen. Ting har endret seg for alltid. Både når det gjelder måter å jobbe på, teknologisk utvikling og viktigheten av kompetanse. Er det noe denne krisen har vist, så er det hvor viktig det er å bruke riktige metoder, verktøy og produkter.
Krisen har avdekt kompetansehull, men også en sterk vilje til å tilegne seg ny lærdom. Holdningen om at alle kan vaske, bør en gang for alle ha blitt lagt død. Det er helt nødvendig med opplæring. Møterom, fellesarealer, resepsjonsområder, heiser, garderober, kantiner og toaletter er kritiske arealene med tanke på smittespredning, og kunnskapsrike renholdere vet hvordan dette skal håndteres.
Med tanke på at krisen har kostet Norge milliarder av kroner, er det ingen tvil om at renholdere spiller en samfunnsviktig rolle også i årene som kommer.