Vi vet at det er flere byråer som har gått til anskaffelse av el-biler. Også andre aktører har gjort det samme. Sist ute er Trondheim kommune, som har bestemt at renholdsavdelingen skal bytte ut samtlige biler som går på fossilt brennstoff med el-biler. Noen vil sikkert mene at det er politisk korrekt å velge el-bil. Men det er mer enn som så. Fordelene er nemlig mange. Selvsagt er miljøaspektet veldig viktig. Bilen forurenser ikke verken når den kjører eller står i kø. Kort sagt, alle utslipp fra bilen fjernes.
En annen ting er det rent økonomiske. Trondheim kommune forteller til Renholdsnytt at el-biler koste litt mer å lease. Men til gjengjeld er de langt billigere å drifte. Moderne el-biler bruker et par kilowattimer på mila. Det vil si et par kroner. En drivstoffgjerrig varebil som går på fossilt brennstoff, skal du slite med å få til å gå gjerrigere enn en halv liter på mila. I hvert fall når det er snakk om småkjøring, slik det som oftest er i renholdsbransjen. Det betyr at den koster tre-fire ganger så mye per mil sammenlignet med en el-bil. Da er det bare å se på hvor mange mil du kjører i året, og regne ut hvor mye du vil spare med en el-bil. Vi tipper det er snakk om en god del tusen per bil.
Hvis du i tillegg passerer bomringer daglig, er det enda mer å hente. El-bilene slipper du som kjent å betale bompenger for. Og du kan benytte kollektivfelt – i hvert fall enn så lenge. Riktignok kastes el-bilene ut av kollektivfeltet i rushtiden på vei inn og ut av Oslo på grunn av tunnelloppgraderinger, men i andre byer kan du kjøre forbi køen i rushtiden.
Mange er nok skeptiske til rekkevidden på dagens el-biler i varebilsegmentet. Vi er enige i at 15-20 mil ikke er voldsomt imponerende. Samtidig tror vi at dette er mer enn nok for de aller fleste. I Trondheim kommune regner de med at de maksimalt kjører fem mil om dagen. Og da behøver de ikke engste seg for å gå strømtom.