0315-renholdsnytt
0315-renholdsnytt

El-biler på vei inn i bransjen

Fra Renholdsnytt 3/2015:  El-biler er som skapt for renholdsbransjen. Og stadig flere aktører i bransjen får opp øynene for det.

Publisert

Artikkelen kan kommenteres nederst på siden

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Vi vet at det er flere byråer som har gått til anskaffelse av el-biler. Også andre aktører har gjort det samme. Sist ute er Trondheim kommune, som har bestemt at renholdsavdelingen skal bytte ut samtlige biler som går på fossilt brennstoff med el-biler. Noen vil sikkert mene at det er politisk korrekt å velge el-bil. Men det er mer enn som så. Fordelene er nemlig mange. Selvsagt er miljøaspektet veldig viktig. Bilen forurenser ikke verken når den kjører eller står i kø. Kort sagt, alle utslipp fra bilen fjernes.

En annen ting er det rent økonomiske. Trondheim kommune forteller til Renholdsnytt at el-biler koste litt mer å lease. Men til gjengjeld er de langt billigere å drifte. Moderne el-biler bruker et par kilowattimer på mila. Det vil si et par kroner. En drivstoffgjerrig varebil som går på fossilt brennstoff, skal du slite med å få til å gå gjerrigere enn en halv liter på mila. I hvert fall når det er snakk om småkjøring, slik det som oftest er i renholdsbransjen. Det betyr at den koster tre-fire ganger så mye per mil sammenlignet med en el-bil. Da er det bare å se på hvor mange mil du kjører i året, og regne ut hvor mye du vil spare med en el-bil. Vi tipper det er snakk om en god del tusen per bil.

Hvis du i tillegg passerer bomringer daglig, er det enda mer å hente. El-bilene slipper du som kjent å betale bompenger for. Og du kan benytte kollektivfelt – i hvert fall enn så lenge. Riktignok kastes el-bilene ut av kollektivfeltet i rushtiden på vei inn og ut av Oslo på grunn av tunnelloppgraderinger, men i andre byer kan du kjøre forbi køen i rushtiden.

Mange er nok skeptiske til rekkevidden på dagens el-biler i varebilsegmentet. Vi er enige i at 15-20 mil ikke er voldsomt imponerende. Samtidig tror vi at dette er mer enn nok for de aller fleste. I Trondheim kommune regner de med at de maksimalt kjører fem mil om dagen. Og da behøver de ikke engste seg for å gå strømtom.