Gjennom en rekke artikler har først og fremst Dagbladet vært med på å underbygge og forsterke dette inntrykket. Det er vel og bra at avisen har satt søkelyset på skrekkeksempler i bransjen, men bildet som er skapt er dessverre unyansert. Gamle fordommer og holdninger til renholdsyrket har blusset opp igjen, og vi tror at søkelyset som media har hatt på bransjen ikke har vært til bransjens beste – selv om intensjonene har vært nettopp det.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For det er heldigvis mange svært dyktige renholdere, renholdsledere og bedriftsledere i renholdsbransjen, selv om akkurat det er vanskelig å ta innover seg for de som ikke kjenner bransjen. Derfor synes vi det er veldig positivt at NHO Service har tatt initiativet til en holdningskampanje, hvor de blant annet har kjøpt reklameplass på TV2. NHO Service slår på stortrommen og bruker tre millioner kroner på kampanjen som i første rekke retter seg mot innkjøpere, i tillegg at det også er god indremedisin som bygger stolthet i en tøff tid.
Kampanjen vil forhåpentligvis bidra til at innkjøpere blir bevisste på hvem de kjøper tjenester fra. For realiteten er dessverre at mange har en bevisstløs holdning til dette. De ser kun på hva renholdet koster, og bryr seg tilsynelatende ikke om verken kvalitet eller hvor seriøse aktører de slipper inn i lokalene sine. Og det er da vi tenker på det Petter Furulund har sagt i mange år:
«Hvorfor bryte seg inn hos en bedrift, når du bare kan etablere en renholdsvirksomhet og få fri tilgang til de samme lokalene?»
Furulund har sagt dette for å få renholdskunder til å våkne, men dessverre er det fortsatt altfor mange som sover.
Finn Vestergaard, HR-sjef for ISS i Danmark, har påpekt at ordentlighet aldri går av mote. Han retter pekefingeren mot bransjen som helhet, og mot politikere og innkjøpere. Bransjen inviterer nå til å rydde opp en gang for alle. Så er det opp til politikere og innkjøpere om de vil ta i mot invitasjonen.