Mariann-huse-Julsnes-og-Ann

Møtte fremtidens serviceledere

På Høgskolen i Akershus fikk morgendagens serviceledere et innblikk i dagens utfordringer i bransjen. Og servicebransjen fikk møte fremtidens husøkonomer, driftsledere, serviceledere og kostøkonomer.

Publisert

– Husøkonomi- og serviceledelse, og kostøkonomistudie har vært en til dels godt bevart hemmelighet, åpnet Knut Boge, Førsteamanuensis HiAk bransjedagen med.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Det er andre året på rad at studentene ved disse to bachelorstudiene inviterer servicebransjen på bransjedag. Hensikten er at både aktører i markedet kan møte studentene, få faglig påfyll og kanskje til og med finne seg en aktuell medarbeider eller arbeidsplass.

Det er også klart at denne dagen skal bringe studiene frem i lyset – og bli mer kjent.

Hva kan de?

Studentene Ann-Cathrine Jenssen og Mariann Huse Julnes sto for å gi et større innblikk i hva en kostøkonom og en husøkonom kan brukes til.

Jenssen som er tredjeårsstudent på studie kostøkonomi, ernæring og ledelse fortalte om hvor bred utdannelsen de får er.

– Det er store valgmuligheter og arbeidsfelt som vi er kvalifisert til, fortalt hun tilhørende i salen.

Hun utrykte en bekymring over fremtiden til studiet. Med få søkere de siste årene og liten kjennskap ute i markdet om hva de kan.

Utdanningen de skaffer seg gjør dem rustet til å bli attraktive ledere i mange bransjer innen kosthold, ernæring og helse. Om det er jobb i helseinstitusjoner, Forsvaret og privat sektor, inklusive catering, cruiseskip og overnattings- og serveringsbransjen skal kostøkonomene være kvalifiserte til dette.

I tillegg til jobber næringsmiddelindustrien og arbeid i prøvekjøkken og utviklingsavdelinger, og informasjons- og opplysningsvirksomhet.

– Vi kan matomsorg, vi kan næringsmiddelhygiene. Vi har økonomi og vi har ledelse som fag, understreket Jenssen.

Meget bred utdanning

Mariann Huse Julnes er snart ferdig sin utdannelse som Husøkonom og serviceleder. Denne utdanningen gir henne kompetansen til å lede miljø, drift og service av bygg og i bedrifter.

– Det mange som tror at en husøkonom er en som kan renhold og hotell. Vi kan mye mer enn det, forteller hun.

Tidligere studenter i husøkonomi og serviceledelse har i dag ansvar for drift og service på boligrigger i Nordsjøen, på passasjerskip og i norske virksomheter i utlandet.

Andre er ledere i helseinstitusjoner, overnattings- og serveringssektoren, offentlige institusjoner, serviceforetak og andre store bedrifter i Norge, skiver HiAk i sin brosjyre.

Viktig med ledelse

I tillegg til å høre fra studentene fikk deltakerne på bransjedagen for drift og serviceledelse innblikk i hvordan livet fungerer i servicebedrifter. Tema for dagen var hvordan man skal rekruttere og holde på kompetente medarbeidere.

Jan Bjørnebo, konsernsjef i ISS var på plass var å plass med foredraget Døde sjefer leder ikke.

– Servicebedrifter er voldsomt utsatt for ledelse,fortalte han.

Og understrekte at god ledelse av ansatte er en kritisk faktor for å lykkes i servicebransjen. Fordi det først og fremst er mennesker som er verdiene i et serviceselskap.

Servicebransjen i vekst

Direktør i NHO-service Petter Furulund kunne fortelle om en formidabel i vekst innen servicenæringene de siste årene. Og han håpet på å motivere studentene til å satse på profesjonell service- og tjenesteleveranse.

Mer fra bransjedagen og fra foredragene som ble holdt får du i neste utgave av Renholdsnytt.

Powered by Labrador CMS