Gustavsson formidler hjemmeservice gjennom firmaet About Time AB, og tror på fortsatt økning.
- Jeg tror ikke toppen er nådd ennå. Jeg tipper at den kommer om et års tid, når folk har fått bedre kjennskap til tjenestene, og flere kjenner noen som har benyttet seg av dem, sier han til radiokanalen.
Han sammenligner utviklingen med hva som har skjedd innen it-bransjen de siste årene, og sier at det på sett og vis har vokst frem en helt ny bransje siden hjemmeservicetjenester ble fradragsberettiget for et år siden.
Utdanner for fortrinn
Konkurransen i bransjen øker, og renholdsbedriften Home Maid forsøker å få et fortrinn gjennom å la sine ansatte gå en nyoppstartet utdanning, i regi av servicebedrifts-foreningen Almega.
Regionsjef for Vest- og Sør-Sverige, Anna-karin Eriksson, forteller at de ansatte setter stor pris på tilbudet.
- Utdannelsen øker statusen, og kan kanskje påvirke lønningene etterhvert. Dessuten gir det en forsterket følelse av å ha et ordentlig yrke. - Utdannelsen blir et yrkesbevis, sier hun til radiokanalen.
Sosialt aspekt
Et annet tegn på at bansjen er i vekst, er at Sveriges største boligorganisasjon, HSB, tilbyr sine medlemmer hjemmeservicetjenester. Men markedssjef i Gøteborg, Louise Hintze, tror ikke etterspørselen her bare dreier seg om renhold.
- For veldig mange er den sosiale biten viktig. Mange knytter nære bånd til kundene, forteller hun.
Fra 1. januar neste år vil svensker som benytter seg av hjemmeservicetjenester få skattefradrag med en gang, uten å vente på det årlige skatteoppgjøret. Flere i bransjen tror dette vil føre til en ytterligere vekst, skriver Sveriges radio P4.