Petter Furulund NHO Service

Meglere, et problem i renholdsbransjen

- Meglere, som bare fokuserer på pris står på topp på "problemslisten" i renholdsbransjen, , mener Petter Furulud i NHO Service. 

Publisert

Det skriver NHO service på sin hjemmeside. Utsagnet kom i forbindelse med konferansen Offentlig sektor må gå foran - sosial dumping en felles utfordring for tillitsvalgte og ledere i renholdsbransjen.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Les også: Positive til ID-kort

Konferansen ble arrangert av LO, Fagforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF).

Presser renholdsprisene

" Problemet med meglere mener Furulund er at fortjenesten ligger i hvor mye de klarer å presse prisene. - Kvalitet, miljø og andre kriterier blir overhode ikke vektlagt. Derfor er slik megleradferd skadelig for bransjen, sa Petter Furulund, adm. dir. i NHO Service.

Les også: Forskrift mot sosial dumping

Problemlista for renholdsbransjen

"Petter Furulund la også frem en liste over hva han mener er de største utfordringene innen renhold.* Meglere og konsulenter som kun er opptatt av pris* Mva. på statlige leveranser.* Fri lønnsfastsettelse Fri og ukontrollert etableringNår det gjelder lønn så er en av fanesakene til NHO service at de ønsker en allmenngjøring av tariffavtalene, og for å sikre seg mot fri og ukontrollert etablering så har de fremmet et forslag om ID-kort.

- Selger strikk i metervis

- Dessverre har bransjen vært preget av at noen at mange innkjøpere ikke har god nok kompetanse, og at kontrollen og oppføling av renholdsoppdrag er svak. Laveste pris på noe som er tåkete formulert gir dårlige resultater. Den som da kjøper katta i sekken vil forsøke å skjule tabben og forsvare systemet, sa Furulund.

Videre skriver NHO Service at de bedrifter som er dyktigst innen renhold er best på grunn av:* Rekruttering, og systematisk satsing på opplæring og oppfølging* Lavt sykefravær og turnover* God planlegging og organisering av jobben* Riktig utstyr og bruk av dette. * Leveranse som avtalt og ikke mer.

Hele saken fra NHO - Service kan du lese her

"
Powered by Labrador CMS