hotellrom, colourbox

Tøffere forhold for renholdere i hotellbransjen

Stadig flere hoteller bruker eksterne selskaper til renhold. Fellesforbundet advarer nå mot umenneskelige arbeidsforhold.

Publisert

Renhold av hotellrommene har tradisjonelt vært en del av hotellets egen drift. Men nå blir det stadig vanligere å hyre inn eksterne selskaper til å foreta renholdet. Det får Fellesforbundet til å rope varsku.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

- Man tyner arbeiderne maksimalt, og når de ikke duger lenger, forsvinner de ut, sier Michella Maria Jensen, sekretær i Oslo og Akershus Hotell- og restaurantarbeiderforening, til Klassekampen.

Hun har hørt mange fortvilte medlemmer som gråtende forteller om harde arbeidsforhold, og mener at hotellene som setter ut renholdet til eksterne selskaper, opptrer kynisk.

Også organisasjonsmessig representerer den nye trenden en utfordring. Mens renholderne så langt har vært organisert i Hotell og Restaurantarbeiderforeningen, som er del av Fellesforbundet, er det Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) som organiserer renhold som bransje. Dermed har det oppstått en konflikt om hvem som skal ha rett til å organisere arbeiderne.

- Vi mener dette er tariffhopping. Arbeidsgiverne tar seg til rette og bruker den avtalen de mener passer best. Vi tar til orde for at det skal være riksavtalen for hoteller og restauranter som skal gjelde, sier forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet til Klassekampen.

Kilde: NTB

Powered by Labrador CMS