løgn.jpg

Fusker med renholdsfradraget

Det svenske Skatteverket har mottatt flere søknader fra bedrifter som vil ha tilbakebetalt skattefradrag på bygge- og hjemmeservicetjenester -tjenester som bedriftene i virkeligheten ikke har utført.

Publisert

Flere svenske bedrifter har førsøkt å tjene seg rike på falske kunder. Nå skjerper Skatteverket kontrollen og politianmelder alle forsøk på fusk. Ill.foto: Colourbox.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Hittil har 47 bedrageritilfeller blitt politianmeldt, og utbetalinger på nærmere 40 millioner har blitt stoppet. Ytterligere 45 millioner har Skatteverket krevd tilbakebetalt. Det skriver cleannet.se

1 200 falske kunder

Den nye fakturamodellen for tilbakebetaling av skatt ble innført for et år siden, og innebærer at bedriften trekker fra skattereduksjonen direkte på fakturaen til kunden, og deretter søker tilbakebetaling fra Skatteverket.

Samtidig som Skatteverket betaler ut pengene til bedriftene, sender de et kontrollbrev til den personen bedriften har oppgitt som kunde. Hittil har 1200 personer mottatt kontrollbrev for tjenester de ikke har kjøpt.

Skjerper kontrollen

Nå skjerper Skatteverket kontrollen av søknadene før pengene utbetales, gjennom å undersøke at kunden bedriften oppgir faktisk har kjøpt tjenestene.

– Vi vil spesielt konsentrere oss om nye bedrifter som søker utbetalinger for første gang. Dette kan medføre at enkelte bedrifter må vente lengre på pengene. Vi vet at de aller fleste foretak er seriøse, og det er viktig at disse ikke blir rammet av denne kriminelle virksomheten, sier Pia Blank Thörnroos i Skatteverket til cleannet.se.

Les mer om saken på cleannet.se.

"
Powered by Labrador CMS