godkjenningsordning.jpg

Blir ikke enige om verneombudsordningen

Ordningen med regionale verneombud innen renhold trådte i kraft 1. januar, men ombudene er ennå ikke på plass.

Publisert

Fellesforbundet, Arbeidsmandsforbundet og Arbeidstilsynet har alle oppnevnt sine representanter som skal sitte i styret. Arbeidsgiverorganisasjonene skal ha to – men NHO mener ordningen ikke er god nok.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Petter Furulund i NHO Service.

Petter Furulund, administrerende direktør i NHO Service, sier til Magasinet for fagorganiserte sier han at NHO ikke tror regionale verneombud vil hjelpe til å rydde opp i bransjene.

– Vi har fått gjort en juridisk utredning, og diskuterer nå innad i NHO og med andre arbeidsgiverorganisasjoner hva vi skal gjøre videre, sier Furulund til Magasinet for fagorganiserte.

Fra 1. januar trådte forskriften om regionale verneombud i hotell, restaurant og renhold i kraft, og ombudene skulle i utgangspyunktet vært på plass allerede da. NHO har hele veien vært kritisk til ordningen, blant annet fordi arbeidsgiverne selv må delfinansiere prosjektet gjennom å sette av 0,065 prosent av lønnsutgiftene til et fond. Dette tvinger arbeidsgiverne til å finansiere fagforeningsaktivitet, mener NHO.

Les mer om saken

" Les også:" Erna Hagensen til frifagbevegelse.no:– Jeg er sint, forbanna og lei meg. Vi skulle ha vært i gang med et bransjeprogram for å hindre useriøsitet i renholdsbransjen. Nå er hele vårt samarbeid med NHO Service trua.

Papirutgaven av Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.

Bli kjent med papirutgaven her

Vi sender ut nyhetsbrev pr e-post ukentlig. Her kan du melde deg på.

"
Powered by Labrador CMS