Vet du hvor mye lagerreolene dine tåler? Vet du hva du skal gjøre dersom du oppdager en skadet lagerbjelke? Hvem har egentlig ansvaret for reolsikkerheten i din bedrift?
- Rett sikkerhet krever rett kompetanse, understreker (f. v.) Steinar Kastum, Torill Bakken, Ronny Engan og Bjørn Urang i Constructor Norge AS. (Foto: Jan Tveita)
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
– Historisk sett er lageret ofte en forsømt del av HMS-arbeidet i bedriften, fastslår salgssjef Steinar Kastum i Constructor Norge.
– Vi har besøkt bedrifter som har risikoanalyser og rutiner for hver eneste arbeidsstasjon med maskiner, men ikke ett ord i sin internkontroll om hvordan reoler må håndteres for å unngå ulykker.
– Nettopp fordi kunnskapen om sikkerhet på lageret er minimal, er det så viktig å få ut informasjon om dette, understreker Kastum.
Liten tue
Constructor er den største reolleverandøren i Norge. Selskapet betjener hele landet, og utfører også kontroller av egne og konkurrentenes reolsystemer. I tillegg holder Constructor jevnlig sikkerhetskurs, i egne lokaler på Høvik eller ute i bedriftene hos kundene.
"
Plastelementer kan verne mot skader påført av trucker.
– Det er alltid rimeligere å forebygge enn å reparere, fastslår Kastum. Han kan dessverre gi flere eksempler på at det har gått galt fordi vekten av lagervarene har vært for stor, noe som har ført til at svære reolsystemer har kollapset. I de alvorligste tilfellene har menneskeliv gått tapt.
– En tilsynelatende minimal skade i en reolbjelke kan få fatale følger, forklarer Kastum. Det kan føre til at reolen tåler langt mindre belastning enn den normalt sett burde gjøre. Har en reolbjelke fått mer enn et tre millimeter dypt kutt, skal den skiftes ut umiddelbart. En slik skade kan for eksempel oppstå i forbindelse med at en truck har kjørt borti reolen.