Lunsj-på-pulten-CB999366

Slik ser du at en kollega er overarbeidet

– Når en kollega som pleide å stoppe innom for en prat, ikke lenger ser deg i øynene, kan det være ett av flere signaler om at han er overarbeidet.

Publisert

En kollega kan være overarbeidet når lunsjen inntas på pulten istedenfor sammen med andre. (Ill. foto: Colourbox.com)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Dette sier Ørn Terje Foss, bedriftslege i NSB, til Aftenposten. Foss lister opp tidlige signaler på overbelastning, som både kolleger og ledere kan fange opp hos dem du jobber sammen med:

* Når kollegaen din er på jobb når du kommer om morgenen - og fortsatt er der når du drar hjem.

* Når han eller hun spiser lunsj på pulten i stedet for sammen med de andre.

* Når det blir stadig flere dager på «gjemmekontoret» uten noen god grunn.

* Når kollegaen som tidligere deltok i sosiale tilstelninger, nå holder seg unna.

* Når kollegaen som pleide å stoppe innom for en prat, ikke lenger ser deg i øynene.

* Når latteren stilner.

Tre bud til ledere

Foss gir tre bud for en leder som vil skape en sunn og helsefremmende arbeidsplass:

* Hver enkelt medarbeider må bli sett og få utfordringer som han eller hun kan mestre - og som gir den gode følelsen av å ha lyst til gå på jobb fordi du blir verdsatt.

* Gode ledere er bevisst sitt personlige ansvar for arbeidsmiljøet, de kjenner regelverket og setter seg inn i arbeidsforholdene til sine medarbeidere. Dessuten vet de å behandle folk ordentlig.

* Gode ledere involverer og kommuniserer på en god måte, både overfor tillitsvalgte, verneombud og medarbeidere. Det betyr blant annet at de ansattes representanter kommer inn i forkant av alle viktige avgjørelser og har reell innflytelse.

Lovpålagt meldeplikt

En medarbeiders viktigste bidrag til et godt arbeidsmiljø er å melde fra om alle avvik og varsle om kritikkverdige forhold

– Det har arbeidstaker faktisk en lovpålagt plikt til å gjøre, sier Foss til avisen. Og dette er viktig, når vi vet at underrapporteringen av sykdom og skade i norsk arbeidsliv er svært omfattende.

"

Ørn Terje Foss. (Foto: Jan Tveita)

Samarbeidsklima

– Samtidig må ledelsen skape et klima preget av tillit, der de ansatte kan stole på at de ikke blir utsatt for hevn og gjengjeldelse fra sine sjefer hvis de sier fra om ting som ikke funker, påpeker Foss og fortsetter:

– Slik hverdagsfrykt er mer utbredt på norske arbeidsplasser enn vi liker å tro. Og den bidrar til en kultur for anonyme tilbakemeldinger. Dette er ett av de alvorligste hindrene vi har for å få til forbedringer av arbeidsmiljøet her i landet, sier Ørn Terje Foss til Aftenposten.

(aftenposten.no)

"
Powered by Labrador CMS