Mange virksomheter er opptatt av å fremheve de beste og mest talentfulle medarbeiderne. Det er de som presterer best, som høster mest belønning og anerkjennelse i organisasjonen.
Sammenlikning ikke alltid best
– I et prestasjonsklima defineres suksess på grunnlag av sammenligning med andre, sier førsteamanuensis Christina Nerstad ved Handelshøyskolen BI.
Prestasjonsklima motiverer til rivalisering og interne konkurranser. Å demonstrere overlegenhet i form av evner står sentralt.
– Sterkt fokus på å sammenligne medarbeideres prestasjoner skaper ikke nødvendigvis de beste prestasjonene, konstaterer Nerstad på bakgrunn av en doktogradsstudie ved BI.
Ifølge Nerstad ligger nøkkelen til arbeidsglede, suksess og prestasjoner i å balansere søkelyset på prestasjoner med å skape et mestringsklima.
I et mestringsklima kjennetegnes suksess av stor innsats, selvutvikling, læring, oppgavemestring og samarbeid.
– Ledere er opptatt av å gi alle ansatte muligheten til å utvikle sitt potensial, uten konstant sammenligning med kolleger, fremholder hun.
Skap mestringsopplevelser
Christina Nerstad har utarbeidet seks praktiske råd for å skape et klima for gode mestringsopplevelser. Rådene er utarbeidet med bakgrunn i forskning på idrett, pedagogikk og arbeidsliv:
1. Skap meningsfylte arbeidsoppgaver med tilstrekkelig variasjon.
2. Gi kreative utfordringer og muligheter til medbestemmelse.
3. Fokuser på å fremme indre motivasjon ved å legge vekt på utvikling av kompetanse, selvbestemmelse og tilhørighet (vi-følelse).
4. Unngå å favorisere og fremheve kun de beste. Ta vare på verdigheten til den enkelte.
5. Evalueringer bør i større grad også skje på grunnlag av innsats og egenutvikling. Ikke bare som en sammenlikning med andre.
6. Sett av tid til å utvikle talentet som bor i den enkelte medarbeider.