Lillehammer Hotell Pål Sønsteli

Vellykket drift av hotellrenholdet

ISS har fått mye kritikk for måten de behandler sine renholdere ved hoteller. Ved Lillehammer Hotel er både hotelledelsen og de ansatte fornøyde etter at ISS overtok renholdet for ett år siden.

Publisert

Tidligere var Marit (f.v.), Unni og Lilja ansatt som stuepiker ved Lillehammer Hotel. Nå jobber de for ISS ved det samme hotellet, og kjenner ikke igjen kritikken ISS har fått ved andre hotell. (Foto: Pål Sønsteli).

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

ISS inntok Lillehammer Hotel 1. juli i fjor, og overtok samtidig ansvaret for hotellets stuepiker. ISS har ansvaret for alle rommene, mens hotellet selv tar seg av fellesarealer og konferansesaler. Erfaringene et snaut år senere står i sterk kontrast til bildet som media har tegnet for noen av de andre hotellene hvor ISS har renholdet.

– Jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken som er kommet fra de ansatte ved andre hoteller. Jeg synes det har vært godt å få ansvar for bare rommene, og ikke en rekke andre ting i tillegg. Det er mindre stress og mas enn før. Arbeidshverdagen er blitt bedre, sier Marit Solberg, som har jobbet 26 år ved hotellet. ISS overtok ansvaret for Marit og de andre renholderne da de fikk oppdraget i fjor sommer.

Pilotprosjekt

Stein Rune Bakke, regionsdirektør for Hedmark og Oppland i ISS, forteller at Lillehammer Hotel foreløpig er det eneste hotellet de har i sin region. Han forteller at de nærmest ser på dette som et pilotprosjekt, og er fornøyde med erfaringene så langt.

May Britt Stenhaug (f.v.), Hilde Aasen og Stein Rune Bakke i ISS er fornøyd med hvordan de drifter romrenholdet ved Lillehammer Hotel. (Foto: Pål Sønsteli).

– Vi var klar over at vi måtte effektivisere hvis dette skulle være lønnsomt for oss. Det er ikke til å legge skjul på at det var en lav ytelse ved hotellet, og dette har vi jobbet for å øke. Vi bodde på hotellet her nesten hele den første måneden for å følge opp medarbeiderne. Nå har vi klart å øke effektiviteten med ett rom i timen, og ligger på i snitt 2,7 rom i timen. En effektiviseringsøkning på 60 prosent er veldig hyggelig, konstaterer han. Han poengterer at hotellet er et ærverdig og gammelt hotell, med en del eldre bygningsmasse. Dette gjør at bygget ikke er optimalt for å drive effektivt renhold.

– Det blir mye gåing, og sånn sett ikke logistikkmessig ideelt for renhold. Målet vårt er tre rom i timen, og det kan hende vi klarer det etter hvert, sier Bakke.

Hilde Aasen, som er avdelingsleder for ISS på Lillehammer, forteller at hemmeligheten bak effektiviseringen ligger i å jobbe smartere.

– Vi investerte i en god del nytt utstyr, og innførte moderne renhold. Mye handler også om ledelse, kommunikasjon og tilstedeværelse. I sum har dette slått veldig bra ut, sier hun.

Avdelingslederen er også veldig fornøyd med siste KPI-runde, som viste 100 prosent.

– Vi opplever svært lite klager, konstaterer hun.

May Britt Stenhaug, avdelingssjef for ISS, vil ikke si at de ansatte var skeptiske da ISS kom på banen, men mer nysgjerrige på hva som ventet dem etter at renholdsselskapet overtok renholdet på hotellet.

– En person hadde søkt jobb i ISS for noen år siden, uten å ha fått jobben. Men nå strålte hun og sa at hun endelig fikk begynne i ISS. Jeg vil berømme de ansatte som virkelig har vært innstilt på at vi skal lykkes med dette, sier hun.

– Fornøyd hotelldirektør

Hotelldirektør Shiona Law er godt fornøyd med både samarbeidet og resultatet etter at de engasjerte ISS.

Hotelldirektør Shiona Law er godt fornøyd med både samarbeidet og resultatet etter at de engasjerte ISS. (Foto: Pål Sønsteli)

– Det er selvsagt plusser og minuser ved alt. At vi har outsourchet den tyngste avdelingen ved hotellet er både et stort pluss og et stort minus. Det er jo stort sett de samme menneskene som har vært ansatt hos oss, og faren er nå at de faller litt utenfor den sosiale biten. Derfor har vi forsøkt å ta vare på dem og inviterer dem til personalfester og andre sammenkomster, sier Law, som forteller at samarbeidet med ISS er et prøveprosjekt for hotellet.

– Vi sparer nok noen kroner på at ISS har alt romrenhold, men vi snakker ikke om noen voldsomme summer. Uansett er vi fornøyde med resultatet. Vi hadde nylig besøk av en mystery shopper, og da scoret vi 98,7 prosent på renholdet ved hele hotellet. Det er vi veldig fornøyde med, konstaterer hun.

Powered by Labrador CMS