Sykle til Jobben-kampanjen er avsluttet, og legger bak seg et sprekere Norge. Tre av fire tidligere inaktive tror de nå vil bli aktive tre til fire dager i uken.
Sykle til Jobben-aksjonen er Norges største kampanje for fysisk aktivitet i arbeidslivet, og arrangeres av Bedriftsidretten. Fra 25. april har over 9000 arbeidstakere deltatt i kampanjen.
Pangstart for inaktive
Totalt inaktive utgjør den største gruppen av deltakere. Det er særlig de fysisk inaktive som har fått en pangstart på motivasjonen. Deltakerne har i løpet av den to måneder lange kampanjeperioden registrert over åtte millioner aktive minutter. I tillegg er det spart 43692,51kg Co2, noe som gir stor gevinst for miljøet. Sykle til Jobben er altså ikke bare helsefremmede, men også miljøfornuftig.
Stor helseeffekt
Mange av deltakerne mener at kampanjen har hatt stor effekt på egen helse, og er motivert til en mer aktiv livsstil.
Bedriftsidretten gir mange muligheter til å være aktiv gjennom hele året, med over 50 ulike aktiviteter på menyen. Bedriftsidretten utvikler også kontinuerlig nye aktiviteter, i tråd med ønsker og behov i arbeidslivet, og kan også bistå med rådgivning i den enkelte virksomhet.
Aktiv med jobben
I oktober er det klart for nye utfordringer i aktivitetskonkurransen Aktiv med Jobben. Dette er et HMS- tiltak som fokuserer på lavterskelaktivitet for å motivere inaktive til en mer aktiv livsstil. Bedriftsidretten har siden 2008 hatt to aktivitets- og informasjonskampanjer pr. år, en vår- og en høstkampanje. Høstkampanjen Aktiv med Jobben i år er ikke en skrittkampanje som tidligere, men en ren aktivitetskampanje hvor du kan registrere all form for aktivitet så lenge du bruker egen maskin. Dette er en lagkonkurranse der alle lag med et snitt på over 30 min. daglig fysisk aktivitet pr. deltaker er med i de ukentlige premietrekningene.