Stuepike

Inkassorunde for RVO ordningen

Arbeidstilsynet melder at kun 40 prosent av alle bedrifter som har regionale verneombud (RVO) har betalt for ordningen innen fristen. Nå står inkassorunden for tur.

Publisert

Over 60 prosent av bedriftene tilknyttet RVO-ordningen, står i fare for å motta inkassokrav for manglende innbetaling. (Ill. foto: Cololurbox.com.)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Arbeidstilsynet er sekretariat for ordningen med RVO. De mottar mange henvendelser om avgiften.

Se RVO for informasjon om ordningen og betaling.

Man kan også ta kontakt på tlf 815 58 073 eller e-post: hrrfondet@arbeidstilsynet.no

Om avgiften

Verneombudsordningen finansieres ved at arbeidsgiverne betaler en avgift på 0,065 % av brutto lønnsutgifter (samme grunnlag som arbeidsgiveravgiften). Avgiften administreres av et fondsstyre.

Uansett om du har en eller femti ansatte, skal avgiften betales. Avgiften skal også betales uavhengig om du er et enkeltpersonforetak uten ansatte, eller er et foretak med flere ansatte.

Om regionale verneombud i hotell, restaurant og renhold

Regionale verneombud skal fungere som pådrivere for et godt arbeidsmiljø, særlig i små og mellomstore bedrifter.

Det regionale verneombudet skal:

"
  • kontrollere arbeidsmiljøet, beskytte og ivareta arbeidstakernes interesser i arbeidsmiljøspørsmål
  • varsle arbeidstakere og arbeidsgivere om uheldige forhold på arbeidsplassen
  • gi råd til arbeidsgivere ved gjennomføring av tiltak
  • stanse arbeidet ved umiddelbar fare for arbeidstakernes liv og helse

Etter forespørsel fra bedriftene kan de regionale verneombudene gi råd og veiledning om vernearbeid og arbeidsmiljø.

Les hele saken her:

"
Powered by Labrador CMS