Det mest avgjørende for godt samarbeid er at alle opplever det som skjer på arbeidsplassen som rettferdig. Det mener forsker Arne Endresen ved Universitet i Stavanger. Gode samarbeidsforhold er en viktig buffer mot stresslidelser på jobben.
Arne Endresen har i flere studier undersøkt hvordan forholdene arbeidstakerne imellom former arbeidsplassen. Han kaller dem sosial kapital, de mulighetene som ligger i gode relasjoner. Det handler om tillit, stor grad av opplevd rettferdighet og godt samarbeid, skriver idébanken.
Opplevelse gir stress
" Endresens siste undersøkelse var blant ansatte i fire sykehjem. Her dokumenterer han hvordan sosial kapital påvirker graden av stresslidelser.– Det er opplevd urettferdighet i forholdet til leder som særlig kan utløse stressrelaterte lidelser, forteller forskeren.
Hvis det norske helsevesenet skal utvikle seg videre, anbefaler han derfor å se lederatferd mer ut fra relasjoner.
– Undersøkelsene våre viser at økt tillit og opplevd rettferdighet gir mindre stresslidelser og et godt arbeidsmiljø. Da vil det bli lettere å løse hovedoppgavene i virksomheten, sier Endresen.
Handler om følelser og forventinger
Endresen peker på at rettferdighet handler om følelser, mens tillit handler mer om forventninger.
– Den sosiale kapitalen ligger i hvordan følelser og forventninger håndteres. Håndtert på en god måte vil alt ligge til rette for gode arbeidsdager og lite nedbrytende stress. Det er først og fremst en lederoppgave å få til det, sier han.