ech2o

- Markedsføringen holder ikke vann

Tysk domstol har slått fast at Tennants markedsføring av gulvvaskemaskiner med såkalt ec-H2O-teknologi er villedende.

Publisert

Tennants ec-H2O-teknologi går ut på at vanlig vann fra springen ved å tilføres elektrisitet omdannes til "aktivt vann". Dette har ifølge leverandøren samme rengjøringseffekt som "kraftige rengjøringsmidler".

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Det var konkurrenten Kärcher som saksøkte Tennant for villedende markedsføring, og Lagmannsretten i Stuttgart har nå gitt Kärcher medhold.

I sin dom slår retten fast at det ikke finnes noe bevis for at såkalt aktivt vann rengjør bedre enn vanlig vann, og at markedsføringen derfor må betegnes som villedende. Det skriver cleannet.se.

Domstolen viser ifølge nettstedet til resultater av tester som - på Kärchers oppdrag - er utført ved det vitenskapelige instituttet MicroMol i Karlsruhe.

Konsernsjef Chris Killingstad mener domstolen har fattet dommen på bakgrunn av feilaktig informasjon, og anker dommen.

- De to laboratorietestene som ble utført av domstolen - med utpekt rådgiver - var svært dårlige, og kan i liten grad sammenlignes med renhold utført av en gulvvaskemaskin med ec-H2O teknologi, sier han ifølge cleannet.se og understreker at selskapet holder fast ved sin teknologi.

Les mer om saken på cleannet.se

Powered by Labrador CMS