Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) har hatt regionale verneombud i renholdsbransjen som kampsak i over 30 år, og det var først med Stoltenberg-regjeringen i 2011 at forbundet fikk gjennomslag. I høst søkte Arbeidstilsynet etter 6 regionale verneombud for renhold, og på fredag 1. mars er disse på plass.
NAFs leder Erna Hagensen uttaler til fagbladet.no at ordningen er helt nødvendig fordi renholdsbransjen er en av de bransjer med dårligst arbeidsmiljø og høy turnover.
– Mange av renholdsbedriftene jukser både med HMS og arbeidsmiljø og på mange andre områder, og jeg vet hva jeg snakker om som mangeårig renholder selv, sier hun til nettstedet.
Hun mener det er viktig at man lykkes med denne ordningen med regionale verneombud.
– Da får vi kanskje mulighet til å utvide og til å utvide til andre bransjer, sier hun
Fakta om regionale verneombud i hotell, restaurant og renhold:
Regionale verneombud skal fungere som pådrivere for et godt arbeidsmiljø, særlig i små og mellomstore bedrifter.
Det regionale verneombudet skal:
" • Kontrollere arbeidsmiljøet, beskytte og ivareta arbeidstakernes interesser i arbeidsmiljøspørsmål • Varsle arbeidstakere og arbeidsgivere om uheldige forhold på arbeidsplassen • Gi råd til arbeidsgivere ved gjennomføring av tiltak • Stanse arbeidet ved umiddelbar fare for arbeidstakernes liv og helse• Etter forespørsel fra bedriftene kan de regionale verneombudene gi råd og veiledning om vernearbeid og arbeidsmiljø.
Om avgiften
Verneombudsordningen finansieres ved at arbeidsgiverne betaler en avgift på 0,065 % av brutto lønnsutgifter (samme grunnlag som arbeidsgiveravgiften). Avgiften administreres av et fondsstyre.Uansett om du har én eller femti ansatte, skal avgiften betales. Avgiften skal også betales uavhengig om du er et enkeltpersonforetak uten ansatte, eller er et foretak med flere ansatte.