Renholder

Regelbrudd hos 9 av 10

Arbeidstilsynet har avdekket feil hos ni av ti kjøpere av renholdstjenester. Bedriftene har ikke fått med seg de nye reglene som ble innført i fjor høst.

Publisert

Fra årsskiftet har Arbeidstilsynet sjekket hvor flinke selskaper og kommuner som kjøper renholdstjenester er til å følge opp de nye kravene som stilles, og resultatet er nedslående, skriver Klassekampen:

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Etter 1.200 tilsyn med bedrifter har Arbeidstilsynet avdekket at hele 88 prosent av renholdskjøperne ikke er kjent med kravet om at de skal sjekke at renholderne får lønn og arbeidsvilkår i tråd med tariffen.

Petter Furulund, adm. dir. i NHO Service, mener det er på høy tid at kjøperne av renholdstjenster stilles til ansvar, men påpeker ovenfor Klassekampen at kravene fra Arbeidstilsynet ved enkelte tilfeller har blitt for omfattende.

- Vi har opplevd misnøye blant noen av våre kunder som har blitt skremt av urimelige dokumenteringskrav. Vi mener at Arbeidstilsynet må ha mer enhetlige rutiner. Enkelte ganger mener vi også at Arbeidstilsynet har gått lenger enn et de har lov til. Dette har vi gitt beskjed om i den løpende dialogen om ordningen, sier han.

Les mer om saken på klassekampen.no

Powered by Labrador CMS